Waarom is in Nederland een kenteken voertuig gebonden en in bv Amerika persoonsgebonden ?

Persoonsgebonden is toch veel logischer, uiteindelijk worden boetes e.d. naar de bestuurder toegestuurd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Ik heb eens gehoord dat het vroeger in Nederland ook zo was dat je kenteken persoonlijk was en je dus kon zien uit welke regio iemand komt.

Wellicht heeft het ook te maken met de oplage van kentekenplaten. In Amerika en Duitsland worden landelijk nu eenmaal zoveel auto's verkocht elk jaar dat een cijfer- en lettercombinatie zoals we in NL hebben al gauw verbruikt zou zijn en men constant nieuwe combinaties moet verzinnen. Bij een kentekenplaat op naam kun je het land indelen in regios, waarna vervolgens iedereen een zelf gekozen combinatie van cijfers en letters kan uitzoeken en je dus niet telkens nieuwe combinaties hoeft te verzinnen.

Wat je in NL ook ziet is dat tegen het einde van een bepaalde serie de mensen wachten met het kopen van een nieuwe auto, omdat ze een kentekenplaat willen uit de nieuwe serie.

Persoonsgebonden kentekenplaten zijn bij bekeuringen met puntenrijbewijs eenvoudiger te hanteren. degene van wie het voertuig is krijgt de bekeuring en indien er iemand anders het voertuig bestuurd heeft moet dit ondertekend worden door beide bestuurders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk om tegen te gaan dat je meerdere auto's hebt die je van kenteken kunt wisselen. Dus als je 5 auto's hebt met 1 kenteken hoef je alleen maar de platen te verwisselen om zo een verzekerd voertuig te hebben. Zeker weten doe ik het niet... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vorige antwoord klopt niet helemaal. want ook bij een persoonsgebonden kenteken (ook in Belgie overigens) worden ook het merk en type geregistreerd het is volgens mij een keuze van het betreffende land.