Weet iemand of ik als eigenaar van de wagen verplicht ben om de boetes voor overtredingen, die in België door een ander begaan zijn, te betalen?

Wegens ernstige invaliditeit, beschik ik sinds 2007 niet meer over een rijbewijs zodat ik geen motorvoertuigen kan en mag besturen. Daardoor ben ik, voor het besturen van de auto, geheel afhankelijk geraakt van derden. Als tegenprestatie voor die vriendendienst mogen zij de auto soms, bij dringende behoefte, gebruiken.

Nu ontving ik enkele bekeuringen naar aanleiding van, vorig jaar, door automatische camera’s vastgestelde geringe overtredingen van de toegelaten snelheid. Twee bekeuringen waren twee minuten na elkaar, kennelijk bij twee opeenvolgende kruisingen gepleegd.

Ik ben het dus beslist niet geweest maar het Nederlands kenteken van de auto staat wel op mijn naam geregistreerd.

Ik probeerde contact op te nemen met de vermoedelijke dader maar ik kan hem niet bereiken en bekenden van hem vertelden mij dat hij vermoedelijk terug is naar zijn land van herkomst.

Ik schreef enkele brieven naar de politie maar kreeg geen enkele reactie.

Nu ontving ik een “voorstel” tot betaling van een schikking van het parket in Hasselt maar mijn bescheiden invaliditeitsuitkering biedt geen ruimte voor het betalen.

Weet iemand of ik als eigenaar van de wagen verplicht ben om de boetes voor overtredingen, die door een ander in België begaan zijn, te betalen?

Bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groeten,

Peter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal stuurt de politie in belgie eerst een vooraankondiging van de boete en daar zit een formulier bij waarin je kunt invullen hoe de omstandigheden zijn en wie de feitelijke bestuurder is en of je eventueel voor de rechtbank wilt verschijnen, ik weet echter niet of ze dat ook naar nederland sturen.

Antwoorden (4)

ja...helaas wel..
je bent de eigenaar van de auto en wettelijk gezien ook diegene die moet gaan betalen, het is jammer dat de persoon die uiteindelijk de boetes heeft veroorzaakt er niet meer is..
dus helaas, je zal er niet onderuit kunnen komen puur omdat er geen hard bewijs voor is dat je er op dat moment ook niet bij was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Jij leent je auto uit en op dat moment is nooit zichtbaar wie er een overtreding beging. Het is dus jouw verantwoordelijkheid. Anders zou voortaan iedereen zeggen dat ze hun auto uitgeleend hadden en dat ze maar bij Pietje Puk moeten zijn. Nee, zo werkt dat niet. De boete is op kenteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Duitsland krijg je een foto meegestuurd, zodat je kunt zien wie de overtreding begaan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 'vergeet' te betalen ga je daar verder niet meer van horen. Er zijn administratieve problemen op dit ogenblik, dus vergeet het maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Bliets: wat gebeurt er in Duitsland dan als die ander niet wil betalen? Krijgt de eigenaar van de auto dan niet alsnog de boete?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet alleen dat ik een mooie foto bij mijn Duitse bon kreeg; tot zover mijn kennis over Duitsland en hun wetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in Nederland kan je de foto opvragen. laatst kreeg ik een bekeuring voor een plek waar ik absoluut niet geweest kon zijn (andere kant van het land, op een tijd dat ik lag te slapen) toen ik de foto opvroeg werd de bekeuring meteen kwijtgescholden met excuses dat ze het kenteken niet goed hadden gelezen maarre... op de foto staat de auto en het kenteken, niet de bestuurder. dat is ook niet relevant als jij de bestuurder toestemming hebt gegeven. Jammer dat er doordat het in België was, zoveel tijd tussen zat, anders had je het wel terug kunnen vragen van die persoon.
Als je ‘vergeet’ te betalen ga je daar verder niet meer van horen. Er zijn administratieve problemen op dit ogenblik, dus vergeet het maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als ze over ene paar jaar opgelost zijn, krijg je hem dubbel en dwars met rente terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boetes verjaren na 1 jaar. Waarom al die -'en? Het klopt wat ik schrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://makr.roularta.be/3DI/DZ/index.jsp?editie=5167
Zie pagina 8.
Die -'en kunnen niet meer weg zeker?
Wettelijk gezien komt u hier niet onderuit; De eigenaar van het voertuig is verantwoordelijk voor het voertuig en dus ook de boetes die ermee gereden worden. Het kan nog erger: Iemand kan met uw auto een verkeersongeluk begaan, waarbij veel schade optreedt. Dan is uw verzekering en bent u verantwoordelijk voor de afhandeling van de schade.

Het is dus altijd goed om als u regelmatig uw auto uitleent aan derden, met hen goede afspraken te maken over dit soort zaken en ze misschien zelfs zwart-op-wit vast te leggen. Het lijkt me ter bescherming van uzelf beter om geen mensen in uw auto te laten rijden die "onvindbaar naar hun land van herkomst" zijn vertrokken, want dat klinkt voor mij als een onbetrouwbaar type persoon, die gebruik maken van iemand / iets en er vervolgens geen verantwoordelijkheid voor willen dragen.

Die verantwoordelijkheid is en blijft echter ter goeder trouw; Wettelijk kunt u nergens aanspraak op maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaag op radio en TV gehoord dat men hier voor +/- 5 mil euro aan boetes vernietigd hebben wegens vervallen.
U kan altijd proberen die niet te betalen en wachten op een aanmaning.

Toegevoegd na 10 uur:
Deze morgen goed nieuws gelezen voor alle Nederlanders in de zondagskrant.
Zie maar eens op pagina 8 "Buitenlanders niet beboet"