Is het zinvol om een krukas met te veel speling, te vervangen of moet er een nieuwe motor in?

De krukas van mijn auto heeft volgens de garagist te veel speling opzij. Hierdoor is de sensor afgesleten die doorgeeft wanneer de bougies moeten ontsteken. Dus sensor vervangen geeft binnen de kortste keren hetzelfde euvel. Volgens de garagist moet er een nieuwe (revisie-)motor in. Is het niet mogelijk om de speling van de krukas op een of andere andere manier te verhelpen? Btw Ik ben TOTAAL leek op het gebied van autotechniek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.3K

Antwoorden (5)

De speling in de krukas wordt veroorzaakt door de lagers. Die moeten vervangen worden en dat is een dure reparatie. Een revisie-motor kan daarom een optie zijn want je hebt dan meteen andere versleten onderdelen ook vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een revisie motor is een motor waarbij dergelijke speling is opgeheven.

Hetzelfde is dus mogelijk bij jullie motor echter is de auto langer in reparatie dan wanneer je een ruil (revisie) motor neemt.

De kosten voor een ruilmotor zijn dus in principe lager dan die van compleet de motor reviseren omdat de auto dan korter een plek in beslag neemt in de garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de krukas en z'n lagers speling vertonen, mag je ook vrezen voor de conditie van andere draaiende delen! Ruilmotor is vaak voordeliger en duurzamer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor auto praten we over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om correct te kunnen antwoorden zou ik het juiste motortype moeten kennen. In de meeste gevallen is een ruilmotor de logische oplossing maar bij een aantal momenteel courante motoren volstaat het vaak om gewoon de lagers te wisselen. Ik denk dan bv aan de 2.2Dci van Renault en Nissan. Of de 1.6hdi van Psa-Ford etc..(turbo +kit).
Een ruilmotor is natuurlijk eenvoudiger en winstgevender voor de garage. En ze zijn zeker van hun zaak. Alhoewel : ik heb destijds veel problemen gehad met ruilmotoren van een bekend nederlands bedrijf dewelke die tussen de kamelen in Tunesie liet "reviseren"..
Succes