Wat is de meenst economisch verantwoorde auto?

die dus (redelijk) goedkoop is in aanschaf en verbruik.

Die ook in nederland te koop is!

en hoeft niet nieuw te zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De Tato Nano is nog niet te koop in Nederland. Voorzover ik weet is de Daihatsu Cuore erg zuinig, met ruim 1:24 verbruik.
Deels ligt het ook aan je eigen rijgedrag ... sneller opschakelen, meer op de motor afremmen in plaats van met de rem, scheelt al enorm.

Typisch is eigenlijk dat heel zuinig rijden een ontwikkeling is die maar langzaam gaat.
Ik weet dat er in diverse landen - zoals de Verenigde Staten - gewerkt wordt aan goedkoop rijdende auto's. De mensen die daaraan werken zijn vrijwel zonder uitzondering particulieren, en niet de autoindustrieën zelf. Deskundigen zeggen ook dat de oplossing voor alternatieve brandstoffen en zuinige auto's hoogstwaarschijnlijk zullen komen van 'amateurs'. Zo is dat namelijk altijd gegaan. De groot-industriëlen gingen er vervolgens met die ideeën vandoor, omdat zij het kapitaal hebben om grootschalig te produceren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De Tata Nano de goedkoopste auto ter wereld. Zie link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ooit een 13 jaar oude volvo 440 gekocht. Het idee was om er tijdelijk in te rijden, totdat ik mijn uiteindelijke droom-auto had uitgekozen. De auto kostte mij 700 Euro.
Hij reed prima, verbruikte niet al te veel brandstof en sterker nog... hij rijd zo lekker, dat ik niet meer ben gaan verder zoeken. 3 jaar later heb ik hem uiteindelijk naar de sloop gebracht, maar tot die tijd heeft hij me ongeveer 150 euro aan onderhoud gekost.

Ik heb later nog veel auto's gehad, maar nooit zo economisch verantwoord als deze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk de benenwagen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Top Gear heeft ooit ook in een aflevering een bmw m3 vergeleken met een prius.

Kortom het komt er dus op neer hoe je rijstijl is. Je kunt wel een zo zuinige auto kopen maar als je er niet zuinig mee rijd helpt het niets. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik rijd al jaren in een Suzuki Alto - 't is een klein bakkie, maar super zuinig, en hij is onverwoestbaar = weinig onderhoud!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is allemaal helemaal afhankelijk van wat je eisen zijn aan de auto. Bij beantwoording van de vraag ag ik er maar van uit dat de auto nieuw zal zijn. Anders is het antwoord afhankelijk van zoveel variabelen dat een zinnig antwoord onmogelijke is.

Als de auto zo klein mag zijn als mogelijk, zijn de daihatsu cuore en suzuki alto de beste keus. Ze zijn niet zo opwindend als de europese concurrentie, rijden meestal ook niet zo goed. Maar verder zijn ze heel zuinig, voor het formaat groot van binnen en ze gaan eigelijk nooit kapot.

Als het om een auto met wat meer body en ruimte gaat, zou ik een skoda fabia adviseren. Dan het liefst de stationcar en met de kleinste dieselmotor. Heel ruim van binnen, in verhouding tot alle concurrenten bijzonder goed geprijsd en tot nu toe laten de statistieken een vrij hoge betrouwbaarheid zijn.