Waarom liggen op parkeerplaatsen en in parkeergarages de plaatsen bijna altijd haaks op de rijpaden?

Ik heb een paar keer in een parkeergarage gestaan waar de plaatsen iets schuin op de rijrichting lagen, zeg 75 of 80 graden i.p.v. 90 graden. Véél makkelijker in- en uitrijden zonder al dat gemanoeuvreer. En ook houd je de andere parkeerders niet op, terwijl verder de kans op schade veel kleiner is.
Waarom zie je dit niet veel vaker. Het kan zijn dat het per rij één plaats scheelt, maar dat vind ik niet tegen de voordelen opwegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

De bouw van een parkeergarage kost veel geld, en dat geld zal op de een of andere manier terugverdiend moeten worden. En dan is het simpel: hoe meer auto's de exploitant kwijt kan, hoe beter het is.

Je zult best gelijk hebben, dat het voor de automobilist makkelijker in- en uitparkeren is. Maar dat het op een rijtje maar één auto scheelt, dat zal flink tegenvallen. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot dat rijtje is. Als het op een rijtje van 6 auto's één auto scheelt, dan zou dat wel eens kunnen kloppen. Op een rijtje van 25 auto's scheelt het al gauw 4 auto's.

Je moet dat zelf eens uitproberen. Ga achter een lege tafel zitten, met een pak speelkaarten (die geven aardig de lengte- en breedteverhoudingen weer van een auto)
of knip kaartjes zo groot als een pinpas, en kijk hoeveel auto's je kwijt kunt bij rechtparkeren en probeer het ook eens bij jouw plan. Let maar eens op al die ongebruikte ruimte aan de randen; je krijgt daar allemaal driehoekjes met loze ruimte.

Je zult tot de ontdekking komen dat het minstens 15% verschil uitmaakt. D.w.z. op iedere 100 auto's kun je met jouw plan 15 auto's minder kwijt, en dat betekent ook 15% minder inkomsten voor de exploitant. Het gevolg zal alleen maar zijn dat het parkeren in garages nog duurder wordt, en dat we uiteindelijk zelf zullen moeten betalen voor de luxe van makkelijk in- en uitparkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze uitleg. Maar toch zijn er parkeergarages/plaatsen waar de plekken schuin liggen. Zoals waar ik onlangs parkeerde in het centrum van Haarlem. Zouden die door de gemeente gesubsidieerd worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! Er zijn genoeg parkeerplaatsen waar de boel schuin is aangelegd. Je kunt dan b.v. in de "nutteloze" hoekjes prima bomen planten. Je zult begrijpen dat in de openbare ruimte het wat anders werkt dan in parkeergarages. Bij parkeergarages is iedere cm ruimte die gebruikt wordt winst voor de beheerder, en op de openbare weg hebben we gewoon wat meer plek. Maar in het centrum van Amsterdam of Utrecht, zal men denk ik ook proberen om de ruimte zo goed mogelijk te benutten (dus ook op de openbare weg) omdat de gemeente daar fors aan kan verdienen (betaald parkeren) en omdat ook daar de ruimte schaars is. In kleine dorpjes op het platteland zullen ze daar minder rekening mee hoeven te houden, en zullen ze misschien eerder geneigd zijn om om "schuine" parkeervakken aan te leggen.

Andere antwoorden (4)

Het voordeel bij 90 graden is dat men zowel voor als achteruit kan inparkeren. (en vrij uitrijden)

In sommige parkeersituatie,s kan men beter om en om parkeren indien er te weinig ruimte is.

Dat wil zeggen dicht op elkaar parkeren met de bijrijders zijden naar elkaar toe.(dan heeft men aan de bestuurderszijde meer ruimte bij het in en uit stappen)

Die vlieger gaat natuurlijk niet op met schuin parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat geen reden want ik ken niemand die eerst gaat bedenken of die voor of achteruit erin moet. Over het algemeen zijn nauwe parkeerplaatsen het meest te vinden op plekken waar vaak dezelfde mensen parkeren (parkeerplaatsen bij huis dus) en de ruimste plekken bij ziekenhuizen (zenuwachtig en niet thuis daar) en een tussenvorm in winkelcentra. Nee, ik kan het niet eens zijn met jouw redenatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, min was niet van mij :) Tjonge, ik merk nu dat ALS je iets zegt ook erbij moet zeggen dat de min niet van jou is ;)
Jij vindt de nadelen van die ene plaatst niet opwegen tegen de voordelen de uitbaters van die parkeerplaatsen wel.
Er zitten voor hun namelijk alleen maar voordelen aan 1 plek meer. Zij hoeven namelijk niet in en uit te parkeren zij hebben alleen extra inkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komt dat doordat architecten of ontwerpers er te weinig practich over nadenken en teveel uitgaan van theorieën. Je ziet dit wel vaker in de bouw.. Vooral als ze er zelf geen gebruik van gaan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit hem in de steunpilaren. Jij kan wel zeggen dat je op een hele rij maar 1 plek mist (en dat vinden ze al niet leuk) maar vaak is het meer door de steunpilaren die om de x aantal meter moeten staan en je zit dan dus dat je vaker meer kwijt bent. Dat is ook de reden dat je het later niet meer kunt aanpassen.

Maar er is hoop: steeds meer parkeergarages hebben wel zogenaamde 70 graads parkeerplekken. In hoofddorp is het heerlijk parkeren want men is het wel met jou eens!