Hoe kan het dat ik met mijn nieuwe auto steeds te hard rij?

Denk ik dat ik 50kmh rij, kijk ik op de teller is het toch ineens al 70 kmh... rij ik voor mijn gevoel 100 kmh zit ik ineens al tegen de 130..
Hoe kan het dat ik het nu niet goed aanvoel dat ik te hard rij? Het zal wel een kwestie van wennen zijn maar het snelheidsgevoel zou toch gelijk moeten blijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Ja het heeft allemaal met beleving en gewenning te maken.
De ene auto rijdt lekkerder bij een hogere snelheid dan de andere. Het geluid maakt ook het verschil (zowel van de motor, banden en wind geruis)
Het is net als schakelen. Je kijkt ook niet meer op je toeren teller maar schakelt op het geluid van de motor.
Vaak hebben die autootjes met van die dikke hard klinkende uitlaten een hoop herrie maar een lage snelheid omdat de bestuurder denkt dat hij hard gaat, zit je daar in tegen in een Mercedes (de wat grotere), Jaguar, BMW 7 serie of Cadilac etc. dan heb je niet door hoe hard je rijdt.
En er zijn auto's die gewoon lekker rijden als je ze op hun staart trapt, neem b.v. de Lotus Elise, Catherham of swift gti etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat wordt voornamelijk beïnvloed door de hoogte van je stoel boven het wegdek en motor/bandenlawaai.
Als je wat anders gewend was, moet je opnieuw wennen aan de auto in dat opzicht.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd van de auto en type maken ook nogal uit. De nieuwste Audi A5 heeft er echt geen last van als je met 150 over de snelweg rijd. Die accelereert gewoon door als je meer gas geeft zonder te protesteren of te gaan trillen. En herrie maken of trillen gebeurt ook niet. Maar rijd in je ouwe Kadet kan je bij 80 soms al afvragen of hij het nog wel trekt en niet stiekem uit elkaar valt. (Extreem voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zit nu wat hoger, zou dat dus schelen?
En ja, motorgeluid is nu vrijwel niets... :-)
AWM
14 jaar geleden
Ja, ook de hoogte van tot het wegdek werkt mee aan de "snelheidsillusie." In een lage sportwagen 'schiet' de weg voorbij op één of andere manier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Roepie: in mijn geval is het de vergelijking: eerst twingo en nu audi a2 Je uitleg klopt dan ook aardig :-)
Omdat ie stiller en soepeler rijdt dan je vorige auto. Die maakte wat meer lawaai en die "trilde" al bij 100 km. Deze nieuwe rijdt als een zonnetje en dus heb je niet in de gaten dat je zo snel gaat.
Wel oppassen voor enveloppen uit Leeuwarden ...!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik ben bang dat de bekeuringen nog wel gaan komen... :-) soepeler rijd ie zeker! en mn vorige klonk idd al behoorlijk paniekerig bij 100 en deze ab-so-luut niet! maar ik zou het gevoel toch nog moeten hebben...?
Nee, want je snelheidsgevoel wordt voor een heel groot deel bepaald door het geluid dat je gewend bent te horen en de trilling die je gewend bent te voelen.
Ongemerkt rijd je voor een heel groot deel op je oren en je gevoel in plaats van op je ogen. Je kijkt wel af en toe op je teller, maar bent gewend dat het bij benadering klopt wat je ziet.

Wanneer je nu een stuk rijdt zonder te kijken (vooral als je nu een grotere, nieuwere en vooral stillere auto hebt) ga je voor dat zelfde gevoel, en blijk je ineens een heel stuk harder te gaan dan je dacht. Oepsie.....

Het duurt een poosje voor je er aan gewend bent, maar het went wel. Gewoon iets vaker kijken, of zo'n tomtomding dat steeds zegt dat je te hard rijdt, dan leer je het ook wel af.

Ik had trouwens het omgekeerde ; mijn oude auto was stiller dan de nieuwe. Zat ik me toch een potje zeventig te rijden op de snelweg :bloos: . Maar inmiddels ben ik helemaal gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi, van de tomtom schakel ik dat steeds uit... omdat ze zo irritant is :-) maar nu is het wel een goed idee!
Cryofiel
14 jaar geleden
Daarom heb ik een cruise control. Ideaal, zeker op wegen waar je 80 mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cruisecontrole word volgende week ingebouwd :-)
Ha, die Cindy1985;

Dat komt omdat iedere auto een andere beleving van sneheid geeft. Gek genoeg heb ik in de kleinste van onze twee auto's, die veel minder snel is en aardig meer herrie maakt dan de grotere, de neiging om 'harder' te rijden dan in die andere. Daar gaat kennelijk een meer onthaastende werking van uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwe auto,
nieuwe motor erin.
een nieuwe motor werkt veel effectiever en sneller als een oude motor...
Ik denk dat dat daar vandaan afhangt dat.
Dat je dus hard rij, en niet in de gaten hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je daarvoor een diesel of een besteauto.
Mensen rijden op geluid en gevoel. Je vorige auto was wat minder soepel en je had de indruk dat je een zekere snelheid reed bij een zeker geluidniveau.

Vanwege de bekeuringen zou ik nooit een benzine auto kopen. Ik zou elke dag een bekeuring krijgen.