Wat is een middentandwiel?

Enige tijd geleden heb ik een oude (1993) Mini Cooper 1300 gekocht. Na een analyse door de garage blijkt het zogehete 'middentandwiel' versleten te zijn.

Volgens de garagehouder was dit direct hoorbaar; voor een expert. Het repareren hiervan zou ~1500 euro moeten kosten aangezien de hele motor eruit moet.

Hij kon niet goed uitleggen waar dit tandwiel zat en op internet kan ik er weinig - niets over vinden. Wat is het middentandwiel en is er echt zo moeilijk bij te komen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog even een toevoeging van de uitleg van de garage: Het zou het tandwiel zijn wat op of tegen de aandrijfas van de motor zit. Je hoort het ook alleen als je in een versnelling zit en niet als je de koppeling intrapt.

Deze week verwacht ik een digitaal (misschien uitgewerkt) rapport. Maar vind het typisch dat ze dit zo noemen zonder dat ik er ergens iets over kan vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het middentandwiel is het tandwiel tussen de krukas en de versnellingsbak.
De motor moet van de versnellingbak gesplitst worden, vandaar dat de motor er het beste in zijn geheel uit kan.
Het "versleten" tandwiel maakt een zagend geluid bij het optrekken.

Gr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandwiel zoals op de foto kost ca. €100,00

Andere antwoorden (2)

Ik loop al jaren mee als techneut maar van een middentandwiel heb ik nog nooit gehoord.

Het een vreemd verhaal wat die garagehouder vertelt.
Als ik jou was zou ik je auto nog eens bij een andere garage laten onderzoeken voor een second opinion.

Reparatie kost circa 1500 maar als je de auto gaat ophalen is het meer dan 2000. Wat ik brom.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heb je onvoldoende ervaring met dit merk voertuig, dan was de therm "middentandwiel" je we bekend.
Weer wat geleerd!
zou best kunnen bij een oude mini,omdat die de versnellingsbak eigenlijk samen met de motor deelt.
eronder dus en dezelfde olie gebruikt.
dus dan zou er best zo een tandwiel kunnen zijn wat van de krukas naar onder de versnellingsbak aandrijft.

maar als je een beetje handig bent heb je zo een motor er zo uit,weegt allemaal niet veel.
dan de carterpan eraf,en je moet het tandwiel zo kunnen zien dan.
maar ben geen mini expert,dus pin me er niet op vast !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin een mini heeft geen cartepan dit is de versnellingsbak, deze moet je splitsen van het motorblok. Ben het met je eens dat je niet alles kan weten, ik ook niet maar dan geef ik geen antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus er zit geen carterpan onder,wat jij wilt.
maar denk dat de vraagsteller er wel een idee bij gekregen heeft hoe zoiets ongeveer in elkaar zit.
en heb er een link met foto's bij geplaatst,dus moet wel een beetje duidelijker geworden zijn dacht ik zo.
dus daarom heb ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb inderdaad meer verstand van chevrolet,maar heb toevallig ook ooit een mini gehad,en dacht heel behulpzaam te zijn met dit antwoord. en dan kom jij aan met...geef dan geen antwoord !
ben je bang dat jouw antwoord niet als beste word beoordeeld of zo?
nou,ik zit niet op die punten te wachten.
als ik een vraag stel hoop ik ook op zoveel mogelijk antwoorden van anderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas krijg ik het idee dat het aantal malen antwoord meer scoort dan de kwaliteit van het antwoord op deze site "goeievraag". Ik ga voor kwaliteit niet voor zoveel mogelijk antwoorden waar je niets aan hebt.