Waarom duurt het in een diesel auto langer voordat de verwarming werkt dan bij een auto met benzine motor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Een diesel-motorblok is meestal wat groter en zwaarder dan van een benzinemotor, het duurt dus wat langer voordat die grotere massa de bedrijfstemperatuur bereikt.
Pas daarna opent de thermostaat en wordt het koelwater naar radiator en kachel geleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik u er op wijzen dat de kachel een open verbinding heeft met het motorblok, de thermostaat gaat pas open als het blok te warm wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het gedeeltelijk met Ernst eens. De verwarming van het interieur is inderdaad rechtstreeks aangesloten op het motorblok en heeft niets van doen met een thermostaat. Echter een thermostaat van het koelsysteem begint met openen zodra de motor enige warmte heeft, bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur (een temperatuur van 90gr. C.) geheel geopend is, waar Ernst op doelt is de ventilator, deze slaat in zodra de koelvloeistof te heet dreigt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt de meeste duimpjes dus het zal wel goed zijn.
:)

Andere antwoorden (3)

Het probleem (in feite een voordeel) is dat de moderne diesels een dusdanig hoog rendement hebben dat ze weinig warmteverlies hebben. Vroeger, en nu nog bij benzinewagens werd de verwarming verzekerd door water wat verwarmd werd door het warmteverlies van het motorblok. Dat is er nog steeds maar dus minder bij de moderne diesels.Daardoor duurt het veel langer om een klassieke verwarming "warm" te krijgen. Bij een duurdere versie is dan ook vaak een extra verwarmingsysteem te verkrijgen als optie. Dit is gewoon een kachel dewelke op dieselbrandstof draait. Vaak ook bij grote monovolumes of minibussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang dat er dan iets niet goed is in het verwarmingssysteem.

Één van de Europese keuringseisen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen is dat direct na het starten van de motor warmte van de motor naar de cabine geleid kan worden voor het ijsvrij houden van de ruiten.

Dat het langer duurt voordat de cabine op een behaaglijke temperatuur is kan wel kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou in principe niets uit moeten maken. Zowel de diesel als de benzine motor hebben er allebei belang bij om zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te komen, waarbij de kachel dan ook z'n maximale rendement geeft.

Om dit te bereiken moet de thermostaat op de radiateur wel goed werken.
Als deze niet goed kan sluiten, bijv. door vervuiling van de koelvloeistof of door een defect dan blijft de circulatie van het koelmiddel ook lopen als dit niet moet. De motor komt dan veel te langzaam of helemaal niet op temperatuur.

Te weinig koelmiddel zorgt er ook voor dat de kachel niet goed werkt; er zit dan relatief veel lucht in de kachelleidingen waardoor deze niet warm kan worden.

Andere oorzaken kunnen zijn: slippende V-snaar, de waterpomp wordt dan niet goed meegenomen; Lucht in het koelsysteem, dit gaat meestal in het kachelsysteem zitten waardoor de kachelcirculatie gebrekkig wordt.