Als je bij een eenzijdig ongeval je auto tegen een boom hebt geparkeerd, mag je hem daar (tijdelijk) laten staan? Moet je de politie bellen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Het beste antwoord

Bij een eenzijdig ongeval is er maar één verkeersdeelnemer betrokken bij het ongeval. Voorbeelden hiervan zijn een automobilist die tegen een obstakel rijdt, zoals een boom of lantaarnpaal of in het water terecht komt.

Bij persoonlijk letsel moet altijd de politie ingeschakeld worden. Hiervoor kan het alarmnummer 112 gebeld worden. Ook moet dit gebeuren als een overheidseigendom, zoals een lantaarnpaal, beschadigd wordt. In de overige gevallen mogen de betrokkenen de afhandeling van de schade onderling regelen. Voor een goede afhandeling is het belangrijk dat er getuigen zijn en dat de plaats van het ongeval zo goed mogelijk geschetst of gefotografeerd wordt en de toedracht duidelijk beschreven wordt. Hiervoor worden door de verzekeringsmaatschappijen standaard schadeformulieren beschikbaar gesteld. Doorrijden na een aanrijding is altijd strafbaar.

dus ook een aanrijding met een boom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet dan absoluut de politie bellen om de schade te laten opnemen, niet alleen aan eventuele andere auto's, maar ook de beschadiging aan bijvoorbeeld de boom. Anders riskeer je ook nog een boete voor nalatigheid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hou er sowieso rekening mee dat de gemeente, provincie, of rijkswaterstaat de schade aan de boom op jou zal gaan verhalen. Je hebt tenslotte hun eigendom beschadigd. Dus in dit geval kan er geen sprake zijn van een eenzijdig ongeval...