Met welk automerk worden de meeste verkeersovertredingen gepleegd?

Is dat wel eens onderzocht?
Ik ben er benieuwd naar omdat ik er in het verkeer één merk met kop en schouders bovenuit zie steken.
Vroeger op school is mij verteld dat onderzocht is dat rode auto's de meeste ongelukken veroorzaken. Ik weet niet of dat waar is, maar vroeg me af of het wel eens per merk bekeken is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik denk dat Volkswagen Golf (oude type) ook best hoog kan scoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of bmw van foute jongens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar aanleiding van antwoorden en reacties: er zijn toch wel degelijk diverse onderzoeken, die uitsluitsel geven over de combinatie auto + bestuurder. Eén pluk ik er zo van internet (zie bron), maar er zijn er veel meer.
http://zichtopzien.blogspot.com/2011/09/autokleur-en-persoonlijkheid.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vroeger op school is mij verteld dat onderzocht is dat rode auto’s de meeste ongelukken veroorzaken. " Vroeger waren de meeste auto's ook rood, dus dan is het logisch dat rode auto's meer ongelukken veroorzaken dan witte.
Nu zijn verreweg de meeste auto's grijs (dodelijk saai... Maar dat terzijde).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als juffen tegen kinderen praten doen ze dat vaak in eenvoudige taal. Dan kan het zijn dat de informatie niet helemaal compleet is.

Antwoorden (5)

De Mercedes wordt het vaakst geflitst.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's interessant, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga ik maar geen mercedes kopen xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niet echt bij of dat zo is in absolute getallen of relatief gezien. Als 50% van de auto's in Nederland een Mercedes is, is het logisch dat Mercedessen het vaakst geflitst worden. Zo staat bijv. de A2 als meestgeflitste weg in dat onderzoek. Is daarbij rekening gehouden dat de A2 een van de langste wegen is, met waarschijnlijk een hoop flitspalen en dagelijks een hele hoop auto's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+voor het antwoord trouwens (vrager zegt niks over reletief./absoluut), al betwijfel ik de waarde van dit onderzoek. @Marvin, nog beter is het om te zorgen dat je geen man van middelbare leeftijd wordt, maar ja dat was al lang duidelijk :D
bamibal
12 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat hij wél een man van middelbare leeftijd wordt :-) Ik lees trouwens net dat bij dit onderzoek niet de boetes van lease-auto's zijn meegenomen. Het lijkt mij dat als dat wel zou gebeuren, de vw's en opels een stuk hoger zouden eindigen.
Mercedes wordt het vaakst geflitst. Maar dit is enkel het merk.
Golf is het type dat de meeste overtredingen maakt (rijden er ook de meeste maar procentueel ook het meeste).

Op kleur wordt er ook gekeken. Rode auto's zijn over het algemeen iets agressieve rijders. Er zijn zelfs verzekeringsmaatschappijen die hier extra premie voor rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar hoe weet je dit? Kan ik ergens een onderzoek teruglezen?
Want dat van die rode auto's heb ik m'n leven lang al "van horen zeggen". Ik zou graag eens wat feiten zien. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heb ik geen onderzoek die dit uitwijst. Ik weet dit omdat ik in de verzekeringsbranche werkzaam ben. Hierin wordt wel onderzoek gedaan naar grote risico groepen. Zoals auto types (of kleuren) die een hoger risico vormen. Volgens mij worden deze onderzoeken nooit openbaar gemaakt (ze gebeuren immers in opdracht van een maatschappij). Een simpele verklaring zou zijn dat de meest bekende sportauto de Ferrari is, en die heeft veelal een rode kleur. Maar de laatste alinea bevat enkel een speculatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt!
Een antwoord op je vraag van is dit wel eens onderzocht?

Neen, daar dit een irieel onderzoek is.

Hoe wil je dit meten, er rijden in dit land ( als voorbeeld ) mischien 100 ferrari's t.o.v. duizenden porches en tegen tienduizenden volkswagens of opels.

Wat wel een dergelijke onderzoek heeft gehad was de leeftijdscategorie en automerk.
Daar heb ik zelf namelijk nog aan meegedaan

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij de term "overtreding" hebben we het niet alleen natuurlijk over de snelheid.
Al vermoed ik wel dat je dat bedoelt.

Zoals je waarschijnlijk wel weet kennen we namelijk diverse overtredingen, zoals bijvoorbeeld door rood licht rijden, bumperkleven, inhalen waar niet toegestaan is.
Om deze al deze gegevens te koppelen aan een automerk lijkt mij al helemaal ondoenelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagstelling is naar mijn inschatting niet helemaal correct. Ik denk dat je bedoelde: "Met welk automerk worden relatief gezien de meeste verkeersovertredingen gepleegd". Oftewel welk automerk heeft het hoogste percentage verkeersovertreding. Nu zal het antwoord vaak uitkomen op bv. een VW Golf omdat van dit type er erg veel rondrijden.

Mercedessen, Audi’s en BMW’s zijn de meest geflitste auto’s. Lees wel: het gaat hier snelheidsboetes. Verrassend vond ik ook: "De groep van 40 tot 60 jaar krijgt twee keer meer boetes dan bestuurders van 20 tot 24 jaar"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijke vraag. Hangt vooral van de bestuurder af natuurlijk. En als voormalig autoverkoper kan ik daar boeken over schrijven. Een braaf huisvadertje of moedertje zal minder snel geneigd zijn een BMW M3 aan te schaffen bv. Iemand die kiest voor een agressieve auto (jaaa, vaak een rode). Doorgaans zijn deze mensen ook agressiever in het verkeer met het gekende gevolg. Ik verkocht zo bv veel "tweepeekaatjes" en daar hadden we zelden probleemklanten bij. Diegenen die een Golf gti kwamen kopen, dat was ander grut. Die haalden vaak onze top 50.
Wat kleuren betreft : in duitsland werden in de jaren 70 en 80 goedkopere verzekeringspremies gegeven aan mensen die een auto kochtten met een opvallende kleur. Daarmee is meteen het raadsel van de fluo gele, felgroene,rode !, en oranje Mercedessen en Bmw's opgelost. Vele van die auto's werden na 2 jr naar Belgie en Nederland uitgevoerd en kleurden toen ons straatbeeld.(een oudere collega van mij was er toen in gespecialiseerd om ze nadien in een neutralere tint te schilderen).