Mijn koplampen verzachten als ik geen gas geef, hoe komt dat ?

Als mijn Ford Focus stationair loopt zijn mijn koplampen zwakker, geef ik gas worden ze veel feller. Ik zie het ook in mijn temperatuur meter die soms heen en weer gaat.
Kreeg van iemand te horen dat de spanning regelaar vervangen moet worden. Maar waar zit deze bij een Ford Focus 1.6 16V van 2000 ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.4K

Het beste antwoord

Het effect duidt inderdaad op een defecte spanningsregelaar of een zwakke accu.
Als de spanningsregelaar defect is dan kan dat op den duur een kapotte accu opleveren.
Bij tegenwoordige auto's is de spanningsregelaar samengebouwd met de wisselstroomdynamo. Het gedeelte met de aansluiting kan soms losgeschroefd worden van de rest van de dynamo, je kunt dan tevens de koolborstels verwisselen, die zitten aan hetzelfde deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je hier een gelijk en wisselstroom dynamo door elkaar haalt. De oude vertrouwde gelijkstroom dynamo had een anker met koolborstels. Volgens mij heeft de wisselstroom dynamo sleepringen en een diodebrug.
Of zit ik er naast? http://www.auto-techniek.com/elektrische-installatie/dynamo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TegenXinnig: De sleepringen in een wisselstroomdynamo worden door koolborstels van stroom voorzien, deze stroom loopt door de ankerspoel en bepaalt de stroomsterkte die door de veldspoelen wordt geleverd.
De veldspoelen leveren een wisselstroom die door de diodebrug gelijkgericht wordt.
Bij een gelijkstroomdynamo voeden de koolborstels de aparte vlakken van de collector zodat steeds een andere spoel van het anker stroom gaat voeren.
Beide typen dynamo hebben dus koolborstels, alleen bij een wisselstroomdynamo loopt de bekrachtigingsstroom via de sleepringen steeds in dezelfde richting door de ankerspoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de uitleg en +

Andere antwoorden (5)

als je motor statinair loopt maakt hij minder toeren dus de dynamo levert minder stroom op
en als je gas geeft meer stroom dus betere lichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij het juiste antwoord! +1 Als de dynamo voldoende toeren maakt loopt de spanning op van 12Volt naar +/- 13,6 volt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal juist. want de accu en de spanningsregelaar moeten juist het effect van de wisselende spanning van de dynamo opheffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft staan dat vraagsteller vraagt hoe dat kan? Het antwoord is dus dat bij een hogertoerental meer spanning en dus ook meer stroom wordt geleverd.
De spanningsregelaar zorgt er enkel voor dat de spanning van de dynamo niet boven de 13,8 Volt komt. (in eerdere reactie bedoel ik ook 13,8 ipv 13,6V)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spanningsregelaar van de dynamo zorgt er normaal voor dat de dynamo geen stroom meer levert als de klemspanning boven 13,6 V komt.
Bij een defecte spanningsregelaar blijft de dynamo stroom leveren boven het gewenste maximum, waardoor de spanning verder oploopt, hierdoor heb je dus het effect van de vraagsteller.
Dit is een teken dat je een zwakke accu hebt. Hij laad niet goed meer op. Ik raad je aan om een nieuwe accu te plaatsen, startkabels in je auto te leggen of een draagbare accu lader te kopen. Voor het geval dat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Dat klopt dus niet want ik heb net een nieuwe accu en bij mij branden mn lampen ook minder fel als ik stilsta ...
Moderne auto, beperken jouw stroomverbruik als je minder opwekt. Bij mijn (nieuwe) auto gaat de airco, het licht en de radio en de ruitenwissers op spaar stand als ik stilsta of zachtjes rijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een voertuig uit 2000 is de dynamo van het zg. wisselstroom type. Dit houd in dat hij bij een laag toerental al stroom levert. Gaan de lampen zwakker branden dan duidt dit op een zwakke stroombron (accu). Accu kan defect zijn. Er is nog een mogelijkheid dat de dynamo te weinig spanning krijgt, meet eerst de accu spanning, terwijl de motor uit staat, en dan de spanning op de dikke kabel , de +, op de dynamo en de massa de -, op de accu deze mag niet meer dan 0,5 volt verschillen. Is dit meer dan is er spanning verlies, en zal je de oorzaak moeten zoeken (d.m.v. een vierhoek meting).(massa accu massa dynamo, massa dynamo plus dynamo, plusdynamo plus accu, accu plus accu massa. Tussen accu plus accu massa en dynamo plus dynamo massa mag hooguit 1 volt verschilzitten.

Toegevoegd na 6 uur:
Naar aanleiding van de reactie op mijn antwoord van de vraagsteller:
Als de rotor minder dan 8 volt krijgt(de accu spanning) ontstaat er te weinig magnetisch veld om in de stator een stroom op te wekken.
Stationair kan een wisselstroom dynamo ca 4 amp leveren bij 14,4 volt.
Jammer dat je zo weinig weet van dynamo,s en een onderbouwt antwoord in twijfel trekt. Veldwikkelingen zitten niet in een wisselstroomdynamo deze zitten in de verouderde niet meer toegepaste gelijkstroomdynamo's van vroeger.
Een vierkant meting is wat elke hedendaagse autotechnicus op zijn minst moet kunnen uitvoeren met een voltmeter om spanning verlies op te sporen.

Toegevoegd na 6 uur:
Even wat oude gegevens opgezocht:
Ford werkt met een bordspanning van 15,6 volt het is dus zelfs zo dat jou constatering standaard is!

Toegevoegd na 1 dag:
Voor meer informatie apkinfo@xs4all.nl

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een keer wordt geblokt,
Meer info
a p k i n f o a p e s t a a r t j e x s 4 a l l p u n t n l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ernt113: Vraagsteller vraagt: "als ik geen gas geef." Dan loop m.i. de motor stationair. Bij mijn weten laadt een dynamo stationair de accu niet bij. Wel is bekend dat wisselstroomdynamo's bij een laag toerental een behoorlijk vermogen kunnen geven. Vervolgens stel je in je antwoord dat de DYNAMO te weinig spanning krijgt. Die heeft een dynamo echt niet nodig (behoudens de interne veldwikkelingen) De resterende 4 hoeksmeting zal ik nog wel naschools krijgen ;-) Althans dit is mij onbekend.
Aan jouw antwoord geef ik geen waardeoordeel omdat ik liever kennis opdoe i.p.v. minnen uitdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Erns13:Hoe zou je die dingetjes in de stator dan noemen?
http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Dat zijn toch veldwikkelingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry: Foutje bedoelde ROTOR ipv stator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een gelijkstroomdynamo spreekt je over velden bij een wisselstroomdynamo over spoelen.
Mooi verhaal rammelt op enkele punten info a.p.k.i.n.f.o.@.x.s.4.a.l.l..n.l.
Een auto heeft een multiriem die aan de dynamo vast zit.
Als je je auto net start, dan moet die harder draaien.
De dynamo levert wat stroom naar de accu, maar het meeste naar de elektronica (lees: motor, lampen, interieur).
Dus misschien moet je dynamo worden vervangen.