Mijn baas gaat een leaseauto voor mij bestellen.Wat zijn de inspraken waar ik recht op heb in het bestellen van een leaseauto.Zoals kleur bepalen e.d?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien de vraag even wat duidelijker maken: Ik heb een lease-auto nu. Mijn baas gaat zonder overleg een nieuwe auto voor mij uitzoeken en hij bepaald zelf het merk, type, kleur, aantal deuren en dergelijke. Mag dat? Aangezien ik gewoon bijtelling betaal en de auto dus ook prive gebruik. Dat was eigenlijk hetgeen ik mij afvraag.
burgos
12 jaar geleden
Waar ik recht op heb??
Krijg je al niet genoeg.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burgos> Ik heb een kleine meid. Dat is bijvoorbeeld enorm lastig met een 3-deurs. Het is niet dat ik ontevreden ben omdat ik een nieuwe auto krijg. Totaal niet.
burgos
12 jaar geleden
Toch vind ik dat je er een te groot drama van maakt.
Wees blij dat je alleen voor de bijtelling er in kan rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een groot drama? Hmm kom ik dan zo verkeerd over? Ik vraag me alleen af of een werkgever bepaalde dingen kan maken. We maken het probleem iets duidelijker. Ik zou bijvoorbeeld een Audi Q8 rijden van de zaak,
Op een dag besluit mijn baas dat ik niet meer in een Q8 ga rijden, maar besteld zonder overleg een smart. Zou dat mogen? Dat vraag ik me dus af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, R8 bedoel ik natuurlijk. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nergens recht op ! Behalve indien er op een moment met jou afspraken zijn gemaakt , over grote , of auto uit À B of C segment , je Prive gebruik , hoeveel km , evt ook in het buiten land . Enz . Ga gewoon een praatje maken met je baas , en informeer hem betreffende jou wensen . Denk ook aan de lage bijtelling categorie , en evt wegen belasting vrij . Ps de kleur kan je wel vaak kiezen , behalve als de lease maat.... De kleur niet commercieel vinden , ja die moeten de car ook weer kwijt , een niet courante kleur is duurder in de lease . Nogmaals bespreek het rustig mogelijk is er juist voor beide een verstandige oplossing mogelijk . Succes.

Antwoorden (6)

Je baas bepaald of en voor welk bedrag er een lease auto kan worden gekozen. Normaal is dat jij dan een auto in die klasse kunt kiezen. Maar dat hoeft niet de baas kan ook dat bepalen. Dus rechten heb je niet. Dat je een bijtelling moet betalen heeft daar ook verder niets mee te maken. Dat is iets wat er nu een maal bij hoort en daar rij je dan ook verder gratis voor.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik nu een Audi Q5 zou rijden en hij bepaald dat ik maar in een smart zou moeten gaan rijden, dan heeft hij daar alle recht toe?
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat heeft hij let trouwens even op he jij betaald over de lease auto een bijtelling over de aanschaf prijs die varieert van 14% tot 25% dat ligt aan de auto en hoe groen die is.
Is er geen leasecontract dat je moet tekenen? Daar staan misschien bepalingen in zoals wel of geen cabrio, bepaalde merken wel of niet en bepaalde kleuren. Anders zal je het moeten kunnen overleggen. Mijn ervaring is dat je toch vaak zelf wel voorkeur uit mag spreken. Je krijgt een bepaald bedrag waarvoor je mag leasen. Alles boven dat bedrag is een eigen bijdrage die je maandelijks bovenop je bijtelling betaald. je zou nog rekening kunnen houden met 14%, 20% ipv 25% bijtelling. Kan je maandelijks een hoop besparen. Het kan ook zijn dat je baas nu een 'voorloopauto' voor je besteld in afwachting van de auto van jouw keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee geen leasereglement.
Er is ook geen sprake van een "voorloopauto", dit is mijn definitieve auto die hij aan het bestellen is. Mijn frustratie is dat hij al bepaald welke auto ik moet gaan rijden, en dat ik bijvoorbeeld niet eens de kleur mag bepalen omdat hij het nieuwe fenomeen "bedrijfskleur" in het leven heeft geroepen. Terwijl ieder ander bij ons op de zaak een eigen auto heeft mogen bepalen en dus ook de kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel irritant zeg! Ik denk dat je niet veel kunt dan ook om de goede orde te bewaren; maar als er een mogelijkheid is, wellicht nog eens met hem om de tafel te gaan zitten? Hoewel hij niet klinkt als een man die tot concessies bereid is. But you never know.
De baas heeft totaal geen voordeel van het feit dat jij bijtelling gaat betalen.... De enige die daar baat bij heeft is de belasting. Feit blijft dat je voorkeuren kunt uitspreken. Maar bij het bedrijf waar ik werk staat alles vast. Kleur, merk, model, type etc.
De keuze om de auto ook privé te rijden, is de jouwe...... Dat kost je werkgever alleen maar meer... Benzine, slijtage etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke info die je krijgt over bijtelling, maar daar zie ik in je vraag niets over staan. Ik heb jaren bij een lease-maatschappij gewerkt en geloof me je hebt daar geen recht tot inspraak , vaak komt het voor dat een baas je laat kiezen uit bepaalde modellen binnen een klasse. Ik denk dat je het beste kunt vragen aan je baas als je een bepaalde voorkeur hebt voor een merk-type, tenzij de andere wagens allemaal dezelfde zijn.

Dus kort samengevat, praat er met je baas over, want aan het einde van de rit is hij degene die bepaald over het budget.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom de min?
Ik zie het probleem niet zo hoor. Ja, een luxe probleem !!
Wees blij dat je een auto van de zaak krijgt. Die gebruik je dan voor woon / werk verkeer. En als jij daarnaast in een andere auto wil rijden omdat die meer naar je smaak is. Wat houdt je dan tegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rrrobb een man naar mijn hart,,,,,,,
Echt rechten heb je niet. Je baas betaald, dus hij bepaald. Vragen aan je baas kan natuurlijk nooit geen kwaad. Misschien (als je er zelf voor betaald) mag je er sport velgen onder zetten, een CD-speler inbouwen of iets dergelijks. Wel is het zo dat je aan kunt geven dat als je bijvoorbeeld last hebt van je rug, om een aangepaste stoel erin te laten zetten. Zeker weten of hij dat dan verplicht is weet ik niet, maar als je een goede baas hebt zal hij dit uiteraard doen. Gebreken of slijtages aan die auto waardoor jij het onveilig vind om mee te rijden, mag je weigeren. Gebreken of slijtage die zodanig slecht zijn dat de wet het niet toestaat om ermee te rijden, moet je weigeren. Daar heb je recht op en je baas moet dit dan repareren of laten repareren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; profilage van je banden, barsten in je voorruit of een kapotte koplamp.

Als je de vraag aan je baas gaat stellen zoals je hem hier hebt gesteld, heb ik nog een tip voor je;
Loop elke keer voordat je ermee gaat rijden een keer rond de wagen om te kijken of er schade aan is. Als je schade vind, meld dit dan eerst bij je baas, zodat jij niet de schuld krijgt en je contract niet door ''teveel schade'' beëindigd kan worden ;)