Hoe test je zelf of de MAP sensor van je auto (Renault Megane 1.6 16v 1999) defect is?

Mijn auto vertoont af en toe plotseling rare kuren. Af en toe gaat het toerental stationair ineens omhoog tot 2000 toeren (op benzine), en komt daar ook niet meer onder bij stationair. Tegelijkertijd loopt hij op gas ook niet goed meer (slaat af in bochten en bij stoplichten).

Dit probleem doet zich niet altijd voor: af en toe loopt hij op beide brandstoffen perfect, en soms krijgt hij ineens random deze rare kuren.

Nu heb ik op fora wel eens gelezen dat dit wel eens aan een defecte map sensor zou kunnen liggen, maar de auto uitlezen bij de Renault dealer is gelijk weer zo ontzettend prijzig. Hoe kan ik zelf testen of de meter kapot is, hoe doe ik dat? (met een Voltmeter?)

Het gaat om een Renault Mégane 1.6 16v Coupe uit 1999.

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (1)

Het simpelst is het slangetje van het inlaatspruitstuk naar de MAP sensor controleren op lekkage.
Het slangetje losmaken aan de sensor en afstoppen, een stukje slang aan de sensor vastmaken, motor starten en aan het slangetje zuigen.
Reageert de motor hierop door te wisselen van toerental dan kan je ervan uitgaan dat de sensor werkt.
Voor het controleren van de sensor electronisch, heb je een scoopmeter nodig.