Kruising, wie heeft er voorrang?

Zoals te zien in de (slecht getekende paint) is er een kruising met stoplichten. Ik zit in de zwarte auto en wil links over het fietspad (het oranje stukje) toen ik daar aan kwam rijden (mijn stoplicht was groen en tegemoetkomend verkeer was alweer weg) kwam er opeens een fietser voorbijscheuren over dat fietspad. Ik neem aan dat dat stoplicht ook groen was maar dat weet ik niet zeker. De fietser heeft wel haaientanden en een stopstreep voor de straat staan. Heeft de fietser dan ook voorrang of heb ik dat dan (aangezien de haaientanden en de streep) Als de haaientanden en de streep er niet stonden had de fietser natuurlijk voorrang maar bij deze situatie weet ik het niet. Kan iemand mij helpen?

Toegevoegd na 2 minuten:
*Later toegevoegd*
Ik heb alleen het deel dat van belang is uitgetekend op de paint dus de straat die van onder komt en naar links gaat. De rest maakt verder niet uit. Want dat was allemaal gewoon vrij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
bamibal
12 jaar geleden
Heb je misschien een Google Streetview-locatie? Dan is het voor iedereen een stuk duidelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is hem:
http://maps.google.nl/maps/ms?authuser=0&vps=3&hl=nl&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=201293182513254519385.0004bb1c6fcaec402b400
Als het goed is staat het blauwe pijltje op de plek waar mijn auto staat. Hier wil ik dan links af slaan en dan is ook het fietspad te zien met de haaientanden.
bamibal
12 jaar geleden
Inderdaad een lastig kruispunt, maar ik blijf bij mijn antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarvoor staan die haaientanden daar dan? Want ik zie dan niet echt een reden om die daar neer te zetten. iig bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haaietanden zijn er ook voor als het stoplicht het niet doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie geen blauw pijltje, maar er zijn 'ronde' verkeerslichten op het kruispunt geplaatst, zodat je bij afslaan rechtdoorgaande bestuurders voor moet laten gaan als deze gelijktijdig een groen verkeerslicht hebben.
Wat de haaientanden betreft: zie eerder antwoord

Antwoorden (4)

Ook voor de fietser gelden de haaientanden dus de fietser had moeten stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Bij groen licht hoef je niet te stoppen.
Als de fietser inderdaad groen had, had hij voorrang. Hij rijdt immers rechtdoor, en jij slaat linksaf. Rechtdoorgaand verkeer heeft dan voorrang.
12 jaar geleden
Dit is eigenlijk nog een voorbeeld van een -door de wegbeheerder- verkeerd aangelegd kruispunt (ook op sommige rotondes)
Voor de fietser betekenen in dit geval de haaientanden (+ bord B6):
"verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg"
Voor de fietser ben jij echter géén kruisende bestuurder, maar een afslaande bestuurder, en...rechtdoorgaand verkeer (inclusief voetgangers) op dezelfde weg, gaat vóór afslaand verkeer. Voor bestuurders die de fietser van rechts naderen, zou de regel wel gelden. (verwarrend, maar waar)
Wat de verkeerslichten betreft speelt het volgende:
1. heb jij -voor links afslaan een pijl in het verkeerslicht, dan hoef je bij links afslaan géén ander verkeer (fietsers, snorfietsers, eventueel voetgangers etc.) te verwachten. Zij hebben dan een rood verkeerslicht.
2. heb jij -voor links afslaan een rond verkeerslicht, dan kan het zijn dat de in 1 bedoelde weggebruikers ook een groen verkeerslicht hebben en moet jij ze als afslaande bestuurder voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste mensen, wordt het niet eens tijd dat de minners zich bekend moeten maken.
Het wordt ze zo wel heel makkelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sjaddie: ach ja die minners, verdoe je energie er niet aan. Plus van mij, je antwoord klopt, met name het verhaal over de verkeerslichten is essentieel (wel of niet een pijl).
Het hangt er vanaf wat voor soort verkeerslicht je had. Een verkeerlicht met groene pijl naar links betekent dat je voorrang hebt en ander verkeer altijd moet stoppen voor jou. Zo is dat geregeld. Heb je een gewoon verkeerslicht dat op groen gaat dan moet afbuigend verkeer altijd voorrang geven. Helaas geef je dat niet aan, maar is wel het belangrijkste punt.