Mag een garage zonder je tussendoor op de hoogte te stellen, een reparatie aan je auto doen van over de 600 euro?

De auto van mn vriend moest voor APK en kleine beurt naar de garage. Aan het einde van de dag belden ze dat het klaar was: Ruim 600 euro! Zonder tussendoor te bellen. Ik heb ooit eens vernomen dat een garage bij kosten die boven de 400 euro uitkomen, eerst contact op moet nemen met de eigenaar. Iemand die hier meer vanaf weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg tegen hem dat je een proefrit wilt rijden, rijd de garage uit en kom nooit meer terug.

Het beste antwoord

Wat is er afgesproken?
Ikzelf ben altijd bij de keuring aanwezig en voer de eventuele reparatie ( indien mogelijk ) zelf uit.
Dus kom ik nooit voor dergelijke verassingen te staan.
Maar dat is geen antwoord op uw vraag.

Als u opdracht heeft gegeven voor een keuring en deze valt negatief uit dan dient de garage met u te bespreken voor een mogelijke oplossing.
Hij mag niet zelfstandig beslissen en zonder uw toestemming reparaties verrichten aan uw voertuig.
Ik heb het dan ook alleen maar over de reparatie en niet over de kosten die de kleine beurt met zich mee heeft gebracht.
Het lijkt mij verstandig om met de garagehouder rond de tafel te gaan zitten voor een mogelijke (nette) oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet netjes, maar als deze reparatie noodzakelijk is om de auto door de APK te krijgen, dan mag dat wel ja.
Anders had je de auto daar moeten laten staan, want een auto die de APK niet doorkomt, mag de weg niet meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat snap ik dat hij anders de weg niet meer op mag. Maar de APK was nog niet verkopen (pas over een kleine maand) dus naar mijn mening had hij even moeten bellen om te vragen of wij akkoord gingen. Nu heeft hij er nieuwe onderdelen op gezet die we waarschijnlijk bij de sloop voor veel minder hadden kunnen ophalen. Dat hebben we bij hem namelijk al eens eerder gedaan, dus krijg het vermoeden dat hij daarom nieuwe onderdelen erop heeft gezet, zodat wij niet naar de sloop zouden gaan en het minder zou kosten. De auto is overigens niet zo nieuw meer, dus betwijfel of hij die 600 euro nog wel waard was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik maakte daar altijd afspraken over, boven dat bedrag even bellen, je bent daar zelf ook niet over begonnen, dus ik denk dat het mede je eigen fout is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar uit dat je niet opgelicht wordt. Vind dit maar rare praktijken hoor...
Neem ter controle iemand mee naar de garage die écht verstand heeft van autotechniek en laat de garage EXACT uitleggen wat er precies aan is 'gerepareerd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel meer dan niet netjes hoor. Het is toch jouw auto dus jij mag bepalen wat ermee gebeurt. Of het nu noodzakelijk is om de weg op te kunnen of niet. Ik vind dat de garage sowieso fout zit, en de eigenaar van de auto niet kunnen dwingen dit bedrag te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog moet het (alleen al uit fatsoen!) even gevraagd worden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea: Wij hebben onze auto's al jaren bij deze garage in onderhoud. En altijd belt hij als hij het "duur" vindt worden. En inderdaad j0ve, we hebben de rekening nu nog niet betaald. De auto staat weer naast de deur, maar wil dit eerst verder uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik zou zeggen, als je de auto naast de deur hebt staan en de rekening nog niet hebt betaald, laat de garage er maar lekker achteraan gaan, ze weten zelf ook dat ze verkeerd bezig zijn door ongevraagd voor 600 euro aan reparaties uit te voeren.
Laat hen maar bewijzen dat je opdracht hebt gegeven voor die reparaties
Bijgaand de voorwaarden van de Bovag.
Artikel 9 - Prijsopgave en termijn
De opdrachtgever kan voor of bij het verstrekken van de opdracht opgave verlangen van de prijs
van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen worden
uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn bij benadering, tenzij de opdrachtgever en de
reparateur een vaste prijs en/of termijn overeenkomen. Indien de bij benadering opgegeven prijs
met meer dan 10% wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de reparateur
contact met de opdrachtgever op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken. De
opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een
opzegtermijn van twee weken, onder schadeloosstelling van de reparateur voor de reeds door
hem verrichte werkzaamheden. Bij overschrijding of dreigende overschrijding van de bij
benadering opgegeven termijn, dient de reparateur de opdrachtgever onmiddellijk hiervan op de
hoogte te stellen, onder opgave van de nieuwe datum van aflevering. Bij overschrijding van een
vaste termijn heeft de opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding, behalve in geval
van overmacht van de reparateur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn ze wel aangesloten bij de BOVAG is de volgende vraag.....
Pieter2011
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag of het (wettelijk) is toegestaan dat je, zonder enig overleg, een rekening van 600 euro gepresenteerd krijgt als je voor een APK-keuring en KLEINE beurt bij een garage aanklopt. Ik vraag mij af of daar jurisprudentie over bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je als niet-kennispartner dit antwoord had gegeven, had je gewoon een mailtje met de melding dat je antwoord is verwijderd omdat het niet aan de richtlijnen voldoet gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik idd niet veel aan, want er was geen prijs afgesproken. Ze zijn wel aangesloten bij de bovag overigens...
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat je je auto aanbiedt voor een keuring, betekent mijns inziens niet dat je impliciet akkoord gaat met alle te maken reparatiekosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opdracht was APK keuren en een beurt. Er was geen prijsafspraak gemaakt. Het was wel netjes geweest als ze even gebeld hadden bij extra kosten. Bij een naar gevoel kan je een klacht indienen bij de Bovag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh net even gecheckt, en ze zijn NIET aangesloten bij BOVAG...