Geven digitale snelheidsmeters de exacte snelheid aan?

Bij analoge snelheidsmeters is dit niet zo, is dit wel zo bij digitale snelheidsmeters?

Wanneer ik naast een auto met een digitale snelheidsmeter rijd, is de aangegeven snelheid vaak iets lager dan op mijn analoge meter.

Betekent dit dat de digitale snelheidsmeter de exacte snelheid aangeeft of dat er een kleinere afwijking ten opzichte van de realiteit in zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Antwoorden (5)

Dit hangt er vanaf hoe de digitale snelheidsmeter zijn feed krijgt.

Als je een GPS-gebaseerde snelheidsmeter hebt, dan zou die de juiste snelheid aan moeten geven [Tenzij tomtom oid een deal heeft met de overheid en altijd lager aangeven, maar dat kan ik me haast niet voorstellen). Ik heb mijn snelheidsmeter met een losse GPS (DUs zonder tomtom software oid) geijkt, en kwam op een 8% lagere snelheid uit dan de meter aangaf.

Een GPS berekend aan de hand van de exacte locatie (tot op een meter nauwkeurig) & tijdstippen de snelheid (meters afgelegd in tijdsperiode) en kan vrijwel perfect exact je snelheid weegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De analoge snelheidsmeters als je 120 rijdt rij je feite toch zachter en dat scheelt echt.
Een navigatie rijdt via de sateliet en geeft daarom een afwijking en wij houden altijd het navigatiesysteem aan en rijden dan op de teller 128 harder dus harder dan de snelheidsmeter aangeeft. En als wij dan 130 rijden geeft het systeem aan dat wij te hard rijden. Althans in onze 2 auto's. En we rijden veel met 2 auto's en er komt nooit een bekeuring binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft ook een hele goede reden dat snelheidsmeters in auto's struktureel teveel aanwijzen.... Het is wettelijk verplicht !!
Een snelheidsmeter in een auto mag namelijk nooit te weinig aanwijzen. Dan zou een automobilist zich daar namelijk eventueel op kunnen beroepen.

Elke gefabriceerde snelheidsmeter heeft een bepaalde onnauwkeurigheid (mede ook door wielomtrek en mechanische overbrengingen) waar een fabrikant rekening mee moet houden. Deze onnauwkeurigheid is ook nog eens niet voor elke snelheid gelijk.
Om geen risico te lopen, worden snelheidsmeters daarom altijd al gemaakt met een afwijking naar boven; ze geven dus altijd teveel aan. Vroeger was dat vaak wel tot 10%, tegenwoordig zit het meer rond de 5%

Het is dus niet meer als normaal dat je snelheidsmeter 120 zegt als je eigenlijk 113 rijdt.

Een gps berekent altijd de 'ware' snelheid op basis van de afstand tussen je huidige en vorige positie(s) en de tijd die daartussen verstreken is. Hier zit dus niet een standaard afwijking naar boven in. De nauwkeurigheid van de 'gps-snelheidsweergave' wordt enkel bepaald door de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling (tussen de 2m en 20m) en kan dus net zo makkelijk iets teveel als te weinig aanwijzen.
Hoe hoger je snelheid, hoe groter de afstand tussen de positie-punten, hoe nauwkeuriger de snelheidsberekening is. (de onnauwkeurigheid is dan namelijk relatief minder groot)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het klopt allemaal wat je zegt. Behalve de wettelijke verplichting waarover je het hebt.
Die 5 km die ze bij een bekeuring aftrekken zit in de snelheidsmeters gebakken. Ze trekken het niet af van jouw TomTom snelheid. Ik gebruik altijd mijn TomTom als snelheidsmeter. Ook mijn Cruise control is over het algemeen nauwkeurig.
De snelheidsmeting is natuurlijk zelden nauwkeurig, ook radar niet, hoe je ook meet, om technische redenen niet, maar ook om wettelijke redenen niet. Om discussies te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt logisch. Voorbeeld van jou redenering:
Maximum snelheid is 80. Als ik dus volgens mijn snelheidsmeter 85 rijd (dus in werkelijkheid 80), zou ik nog steeds een boete krijgen omdat ik te hard rijd terwijl ik de toegestane snelheid rijd...
Om maar eens gewoon antwoord op de vraag te geven, nee digitale snelheidsmeters hebben ook een afwijking.

Ik heb zelf een Opel Kadett GSi gehad met een digitale snelheidsmeter en ook deze week af van de "echte" snelheid.

Dat deze lager aangeeft dan een analoge is omdat een digitale meestal in stappen van 2 km/h omhoog gaat, althans zo heb ik ze meegemaakt.

Maar er zat ook een afwijking in van tussen de 5 en 8%.