Wat te doen wanneer je rijlessen echt ontzettend slecht gaan?

Mijn vorige instructeur heeft me naar mijn huidige instructeur gestuurd. Deze instructeur zegt nu dat het een lange weg gaat worden enzo. Wat moet ik doen?
Mijn instructeur zegt dat ik misschien maar in een automaat moet gaan lessen, maar dan mag ik straks niet in een schakelauto rijden dus dat lijkt me niet handig. Mijn lessen gaan ontzettend slecht en als het zo doorgaat heb ik op mijn 100e nog geen rijbewijs. Ik voel me zo rot en dom:( Kan er echt wel om janken. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
31.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al goede tips , zeker les nemen bij een vrouw ! Hier nog een tipje ga auto computer spelletjes spelen . De goede zijn aardig realistisch . Vliegen , het varen met een grote boot , enz worden ook in een simulator geoefend , geoefend . Misschien is er zelfs een auto , simulator . Wat is je probleem ? Het verkeerd inzicht ? Maak je de theorie belachelijk goed eigen . Of je motoriek , sturen , of de combi van dingen doen ? Ja dat laaste lijkt me , Gewoon oefenen, tot je er bij neervalt . Ga vaak fietsen , of op de brommer , of rij vaak mee in de auto en denk dan goed mee . Succes . Ps er is niks mis met een auto maat , behalve de prijs is het relax .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bedenk dat je autorijden eigenlijk pas leert NADAT je je rijbewijs hebt gehaald. Je moet veel oefenen en ervaring opdoen. Zelfs de meest getalenteerde lesser die meteen slaagt na een paar lessen is nog steeds een gevaar op de weg. Het is de ervaring en het vermogen om je zelf te verbeteren die je tot een goede automobilist maakt. Leren autorijden is gewoon lastig. Je moet veel dingen tegelijk doen, en veel verschillende informatie verwerken EN daarop reageren en anticiperen. En het is gewoon druk op de weg!!! Het is gewoon een kwestie van veel doen... Maar het is wel heel belangrijk dat je zelfvertrouwen kweekt en beslissingen durft te maken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben gewoon het gevoel niet om meerdere dingen tegelijk te doen (opletten, schakelen met hand en tegelijk de koppeling indrukken met voet). Een automaat is dan echt een opluchting om in te rijden, omdat je alleen hoeft op te letten en het schakelen dus automatisch gaat (in Amerika hebben ze nauwelijks schakelauto's.....). Probeer eens een les in een automaat (en je wilt waarschijnlijk niet meer anders!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt t aan je concentratie.
Neem 2 lessen achter elkaar of juist 1. ( mijn instr wilde dat ik 2 uur achtereen gjng lessen maar dat werkte voor mij echt niet).
Of les 2x per week, zakt t niet weg.

Het beste antwoord

Gewoon simpel : volhouden!! Mijn moeder is 52 en heeft sinds een klein halfjaartje haar rijbewijs , bij haar was de theorie die niet goed ging , maar ze heeft volgehouden en het is haar gelukt , je kan ook tegen je instructeur melden dat het echt niet werkt als hij zulke dingen zegt en dat je daar alleen maar onzekerder van wordt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een lange weg is nog geen doodlopende weg. Sommige mensen doen er nu eenmaal langer over.

Misschien is het in jouw geval handig om op zoek te gaan naar een rijschool met slagingsgarantie. Die lijken in eerste instantie duurder, maar als je lang met je rijbewijs bezig bent, zal het uiteindelijk voordeliger zijn.
12 jaar geleden
Ik zou eerst een vragen, waarom ze dit vinden en wat jij er aan zou kunnen doen. Verder: mocht het autorijden jou echt niet liggen: eerst oefenen in een automaat is niet het einde van de wereld.

Misschien kun je ook eens een les proberen bij iemand anders. Ik kan nog een seksistische, niet wetenschappelijk onderbouwd advies geven: Ga eens lessen bij een vrouw. Manlijke instructeurs kunnen nog wel eens een zeer negatief effect hebben op het zelfvertrouwen van een vrouwelijke lesklant. Vrouwen kunnen vrouwen soms op een andere manier lesgeven dan mannen doen, en dit kan soms prima werken!

Ik weet wel dat zolang jij je "rot en dom" voelt, het nooit gaat lukken. Je hebt meer zelfvertrouwen nodig. En als een rij instructeur je zo alle moed ontneemt, wordt het tijd voor een andere instructeur/instructrice

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is moeilijk in te schatten hoe "slecht" jij bent. Dat kan de instructeur inderdaad beter inschatten. Maar het is ook een feit dat sommige mensen geen talent hebben voor autorijden, en als ze dan toch een rijbewijs halen (hoe dat kan vraag ik me dan ook af) zullen ze altijd een gevaar op de weg blijven. Voor zichzelf en voor anderen.
Dus als je het uitgebreid geprobeerd hebt en alle deskundigen zijn het er over eens dat het bij jou niets zal worden, zou ik me daar in jouw geval gewoon bij neerleggen. Er zijn ergere dingen hoor. En jij hebt ongetwijfeld weer andere talenten.

Toegevoegd na 3 minuten:
En verder is het natuurlijk ook zonde van het vele geld als het toch een doodlopende weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een fiets is in de winter ook niets,dus kan ik me dat wel voorstellen dat ze een auto(otje) wil.
Trouwens van mij heb je geen min gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee idd, en ik ben verpleegkundige in opleiding dus het lijkt me wel noodzakelijk om een auto te hebben.
Ik zou dan gewoon gaan lessen in een automaat als het blijkt dat je geen feeling hebt voor een geschakelde auto.En er zijn genoeg mooie auto's die als automaat te koop zijn.Als je niet goed met een schakelbak overweg kunt ben je
A een gevaar voor jezelf en andere weggebruikers.
B is zo'n schakelauto een dure onkostenpost.
Misschien is er iemand in je vrienden of kennissenkring die een brommobiel heeft,En kan je onder zijn/haar leiding eens ervaren hoe automatisch rijden is door op een groot parkeerterrein met hem/haar dit te ondervinden.Want het is zonde van het geld dat je straks 150 lessen hebt gehad á €48,= en dan tot de conclusie komt dat het nog "Huilen met de lamp op"is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga lessen in een automaat. Haal je rijbewijs. Ga verkeerservaring opdoen.
En dan na een jaar of 5 probeer je het weer in een hand geschakelde auto.
( waarschijnlijk wil je niet eens meer anders... Rijden in een automaat is zo verschrikkelijk relaxt. Gassen en remmen... Zalig)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij geen klik hebt met je rijinstructeur en hij maakt je zenuwachtig, misschien kun je overwegen om een andere rijschool/instructeur te zoeken. Als iemand op mijn vingers kijkt die mij nerveus maakt, bak ik er ook niets van. Dan word ik onzeker en zeker als hij het met woorden toelicht dat het niets wordt. Dan ga jij je ook zo voelen en denken dat hij gelijk heeft. Misschien helpt het als iemand geduld uitstraalt, wat jou op je gemak stelt. Dan les jij ook wat ontspannender dan nu. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slaagde pas na 5 rijexamens en na 100 lessen ben ik gestopt met tellen.
Na 4 x gezakt te zijn en een instructeur die eigenlijk niets meer kon bijdragen en eigenlijk het lesuur ook maar door zat te zuchten omdat hij niet wist hoe hij het me beter bij moest brengen ben ik ermee gestopt. (voelde me ook enorm suf en werd er huilerig van, zeker na die 4e x)

Op aanraden van andere slechte chauffeurs ben ik bij een rijschool gaan lessen die ervaring hadden met kneusjes, het werkte als een trein, veel betere aanpak en zodoende de 5e keer dan toch eindelijk geslaagd.

Vraag rond in je omgeving of iemand een dergelijke rijschool kent. De meneer in de bijgevoegde bron heeft er voor gezorgd dat ik 18 jaar geleden mijn rijbewijs eindelijk haalde.
Een briljante chauffeuse zal ik nooit worden maar ik rijd wel al 18 jaar schadevrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een automaatrijbewijs is niet het einde van de wereld. Veel mensen hebben het. Als dat voor jou beter is: gewoon doen. Je kunt altijd nog het schakelrijbewijs halen.

Soms kan een time-out van lessen ook helpen. Of wat langer de tijd nemen tussen twee lessen, zodat je even de boel kunt laten bezinken en niet met de stress van de vorige les aan een nieuwe les begint.

Veel meerijden met anderen, en meekijken is ook een goede leerschool. Vertel wat onder het rijden wat je ziet en wat je doet (er komt een auto van rechts, dus moet ik stoppen).

Heb je moeite met voortuigbeheersing (koppelen, schakelen, e.d.) of manoeuvres, dan kun je misschien ook op een rustig moment op een veilige plaats oefenen met een bekende (goedkoper dan een rijles). Op zondagochtend op en een groot verlaten parkeerterrein kun je weinig schade aanrichten. Kijk wel uit dat het geen openbare weg parkeerplaats is, maar bijvoorbeeld van een winkelcentrum of zo. Mocht er politie komen, dan kunnen ze je niet pakken op rijden zonder rijbewijs.

En om je te troosten: Ik heb meer dan 70 lessen (het dubbele van indertijd 'normaal') gehad, maar rij al meer dan 15 jaar 20.000km per jaar en alles schadevrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kijkt op rijschoolgegevens.nl (zie link) kan je kijken wat het slagingspercentage is van alle rijscholen. Kies een rijschool met een percentage van 100% op eerste examens en je weet dat je een goede te pakken hebt. Het antwoord over een vrouwelijke instructrice is echt onzin. Er zit in Amsterdam een rijschool die heet onlyfor ladies en scoort 16%. Daar moet je dus niet bij terecht komen, ondanks dat ze zich suf adverteren op faalangst. De link die ik heb geplakt heeft een slagingspercentage van 100% en doet faalangst en examenangst. Vaak kan het ook helpen wat extra aandacht aan je theorie te besteden. Motoriek en verkeersinzicht is niet hetzelfde. Ik wens je veel succes en geef vooral niet op. Zoek een instructeur met veel geduld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek een rijschool die hiermee kan omgaan. Zie mijn link voor een voorbeeld.

Toegevoegd na 59 seconden:
Vaak is het gewoon onzekerheid dat maakt dat je er niets van bakt. Een geduldige rijinstructeur is wel het makkelijkste om naast je te hebben dan. SUCCES !!