Wat is beter voor de auto: De handrem of in de 1e versnelling achterlaten?

Ik begrijp in de winter beter de 1e versnelling. Maar over het algemeen gezien (dus ook voor de zomer)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
11.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je altijd beter de versnelling gebruiken. Bij de auto van mijn nichtje zijn de remkabels te strak geworden, waardoor permanent de handrem als het ware aangetrokken stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je niet hoeft in die eerste versnelling, ik persoonlijk zet mijn auto altijd in de tweede versnelling.
En als je auto parkeert op een grote helling dan kun je nog altijd een of twee stenen achter de wielen leggen hé. Zoals de vrachtwagenbestuurders die hebben van dit speciale driehoeken om achter hun wielen van hun trekken te plaatsen.

Antwoorden (4)

Als het vriest is het beter om in zen eerste versnelling te zetten.. Omdat bij de handrem bij bevriesing vast vriest en op de 1e versnelling dus niet.. Als het niet vriest kan jem beter op de handrem zetten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is het zo dat je de handrem niet hoeft te gebruiken. Vooral bij een automaat staat de auto in de P-stand gewoon rotsvast. Bij een schakelauto bestaat altijd de kans dat de auto uit de versnelling schiet bij wat heen en weer bewegen. Op een vlak stuk zal dat niet heel snel gebeuren. Maar op een helling kan dat een groot probleem worden natuurlijk.
Dus mijn advies is altijd: Op een vlak stuk hoef je handrem niet te gebruiken. Op een helling zou ik de handrem altijd gebruiken. Daarnaast is het verstandig om de handrem sowieso regelmatig te gebruiken anders wil ie na verloop van tijd onbruikbaar worden. En tegenwoordig hebben de moderne auto's vaak een elektrische automatische handrem. Dus dan valt niks meer te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in een heuvelige stad gewoond en heb menig auto (zonder bestuurder) voor bij zien komen. Daarom parkeer ik de auto altijd in de versnelling zodat het een gewoonte is. En ik gebruik de handrem, tenzij het flink vriest. Staat de auto op een hele steile helling, draai ik de wielen ook iets, zodat als hij nog zou rollen, hij meteen tegen de stoep of muur stil staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je hem op een hele steile helling zet, met de neus naar beneden, zet je de versnelling natuurlijk in zijn achteruit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
In sommige steden in Amerika is dat draaien van de wielen verplicht. Sta je op een helling, en parkeer je aan de rechterkant van de weg, dan moet je je voorwielen insturen. Sta je met je neus naar beneden (helling omlaag), dan draai je je voorwielen naar rechts. Sta je met je neus omhoog (helling omhoog), dan draai je je voorwielen naar links.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste versnelling en de achteruit hebben nagenoeg dezelfde vertraging, het maakt in principe dus niet uit welke versnelling je hem zet.
Er zijn allemaal voors en tegens.
Bij vorst kan de handrem vast vriezen. Het nadeel van in de versnelling parkeren is dat als er iemand tegen je auto aan rijdt dat de versnellingsbak wel eens kapot kan gaan.

Desondanks gaat mijn voorkeur toch altijd uit van de versnelling. Mede omdat dit in winter een vereiste is, en het dan een gewoonte is. Het zal ook niet voor niks zijn dat je een Saab altijd in zijn achteruit moet zetten anders kun je de sleutel er niet uit halen (geen flauwe grappen over het fallisement).