Wat is sterker, een benzine of diesel motor om bij een aanhanger of caravan te trekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

In het algemeen geeft een diesel zijn maximale koppel bij een lager toerental dan een benzinemotor. Voor het trekken van een aanhanger of caravan lijkt een diesel dus geschikter. In de praktijk zal het wel meevallen aangezien ook moderne benzinemotoren voldoende kracht leveren. Misschien dat je er iets van merkt bij een zwaardere aanhanger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij heeft dat niets te maken met de brandstof, maar juist met het vermogen (aantal PK) van de motor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om het aantal pk's (zegt puur iets over de snelheid). De trekkracht is afhankelijk van het koppel (Newton Meter) van de motor. Meestal heeft een dieselmotor verhoudingsgewijs een hoger koppel dan een benzinemotor. Kijk hiervoor naar de specificaties van de motor. Hoe hoger het koppel, hoe meer trekkracht de motor heeft. Een benzinemotor kan overigens ook een hoog koppel hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dieselmotor levert bij een laag toerental een groot koppel en daarmee (op)trekvermogen. Een benzinemotor heeft het grootste koppel pas bij een veel hoger toerental. Het optrekken met een (zware) aanhanger zal dus voor een vergelijkbare dieselmotor eenvoudiger zijn. Ook bij het berg-op rijden is een dieselmotor om dezelfde reden sterker dan een benzinemotor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huidige benzine motoren met turbo hebben ook een hoog koppel bij een laag toerental en zijn dus vergelijkbaar met een diesel ^lr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een turbo werkt juist op/bij een hoger toerental, dus dat maakt voor de caravan niet veel uit.
Hier een goede samenvatting tussen een diesel en een benzine auto icm met een caravan:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php