Kan een hobbelend gevoel (zichtbaar) veroorzaakt worden door een kromme velg ?

Ik heb een oude bmw e30 en heb daar 17 inch velgen onder met bandenmaat 205/40/17.
Mijn auto hobbeld op en neer vanaf stapvoets al.
Je ziet dan ook daadwerkelijk de neus van mijn auto op en neer bewegen.
Het is net of er een ei op mn banden zit.

Ik heb al andere banden om de velg gedaan maar het hobbelen is niet weg.
Wel is het gevoel nu anders maar bij de 120km/u klappert het hele dashboard en het stuur trilt.
Ook in de stoelen voel ik het heel erg.
Heel m'n auto trilt gewoon.

Als een velg krom is dan gaat de auto toch niet hobbelen bij stapvoets snelheid ?

Trillen bij hogere snelheid kan ik me wel voorstellenaar dat gehobbel bij een snelheid van 20km/u niet.

Iemand een idee ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.3K

Antwoorden (8)

De kans dat een velg dusdanig beschadigd dat hij krom word is klein. Je moet wel heel hard bijv een stoep oprijden wil dat gebeuren.
Kan het zijn dat je band scheef afslijt doordat je auto niet goed uitgelijnd is. Zit je band mss niet goed om je velg.
Heeft je band genoeg loopruim is zijn kast, loopt ie niet aan?
12 jaar geleden
Het kan ook heel goed zijn dat de velg nog goed is en dat je een canvas breuk in het loopvlak van de band hebt. Dan is de band ei vormig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt aangegeven dat de banden al vervangen zijn. Verkeerde afslijting of het zogenaamde cuppen kan het niet zijn. Velgen zullen ook niet overmatig krom zijn. Dan hadden ze dit met balanceren wel gemerkt. Ik denk dat je last hebt van het foutief monteren van de velg. Krik je auto is iets op, en draai de wielen rond (voorkant). Je ziet dan meteen of de as goed gecentreerd is

Toegevoegd na 6 minuten:
Als dit toch heel mooi rond draait, zou je lager ook stuk kunnen zijn. Echter zal dit niet je auto met 20km/h laten hobbelen. Kan je niks raars vinden, verwissel dan voorwielen is met de achterwielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even beurtelings de wielen opkrikken en ronddraaien. dan zie je waarschijnlijk al waar het euvel zit en wat de oorzaak is.
Het kan ook heel goed zijn dat je wiel niet goed gecentreerd gemonteerd zit.
jc54
12 jaar geleden
Na je vraag en reacties gelezen te hebben vrees ik toch voor een kromme velg. Dit kun je gemakkelijk zelf controleren door vanuit het onafgeveerde gedeelte (je wielpoot of triangel) je voorwiel op te krikken. Hierbij komt gelijk i.t.t. het afgeveerde gedeelde je voorwiel gelijk omhoog waarbij de normale positie van je auto wordt gesimuleerd. Nu kun je vanuit verschillende posities metingen verrichten. Om te beginnen bij de velg. Probeer b.v. een schroevendraaier op een vaste positie (of met vaste hand) langs de velgrand te plaatsen. Draai het wiel en controleer of de afstand tussen schroevendraaier en velgrand constant blijft. Gaat de schroevendraaier aanlopen in een bepaalde positie, dan is de velg krom. Doe e.v. dezelfde test, maar dan met de schroevendraaier zo maximaal mogelijk op de bovenrand van de velg te krijgen. Gaat hij nu aanlopen, dan is je velg ovaal.
Is dit het allemaal niet dan vrees ik dat je band niet goed gecentreerd op je velg zit. Dit kun je eveneens controleren door de schroevendraaier langs de centreerrand van je band te plaatsen. Maar dat is met het blote oog ook te zien.
Als het dit allemaal niet is zou je kunnen denken aan een statisch of dynamisch onbalans, hetgeen me onwaarschijnlijk lijkt bij lage snelheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even laten controleren of er geen hoogte slag in de band zit. (kan ook wel eens in een nieuwe band zitten .

Denk niet dat het de velg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien alles wat er al uitgeprobeerd is lijkt het mij raar dat een kromme velg niet opgevallen is dit kwam nog al eens voor bij BMW, zonde van alle tijd dat je aan het zoeken ben geweest.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees dat je het over "velgen/spacers/centreerringen" heb Ja dan kan je nog wel even zoeken, dit hoort er niet onder!
Is technisch onverantwoord en tevens verboden!

Succes!

Toegevoegd na 20 uur:
"Verboden ?? Waarom kom ik er dan mee door de apk ?
APK is een slap aftreksel van de voertuigwetgeving, het verbouwen van een voertuig, zeker op het gebied van onderstel en wielen is een wijzeging van de fabrieksuitvoering.
Een voertuig moet als er op de openbare weg gebruik van wordt gemaakt voldoen aan het kenteken/fabrieksuitvoering.
Dat er nog bij de APK of tijdens controles op gelet wordt houd niet in dat het toegestaan is.
Technisch gezien is het gebruik van spacers/spoorverbreders etc. een wijziging van de standaard ET waarde, hierdoor worden lagers en wielophanging anders belast dan bij de fabriek berekend is.
Na jouw verdere uitleg wat er allemaal gebeurt is met de wielen/spacers snap ik je probleem.
Veel succes met het er uit proberen te krijgen en hopelijk breekt er nooit iets van je wielophanging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben de velgen wel de juiste steekmaat, ET waarde en naafgat? Zoals je het omschrijft zit het probleem zowel voor als achter. Als het naafgat te groot is centreert het wiel niet goed met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een probleem dat meer voorkomt met velgen met vulringen. Ik denk dat het probleem opgelost is met passende velgen.