Hoeveel langer is de remweg van een auto zonder ABS?

Dus als je het rempedaal vol intrapt, zonder ABS blokkeren de wielen, bij ABS niet. Je remweg is dan langer. Hoeveel langer?

Het zal uiteraard per auto verschillen en ook het weer is van grote invloed.

Is er een percentage (ongeveer)?

Hoe is het bij een droog wegdek en hoe is het bij een nat wegdek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.7K

Het beste antwoord

Om te beginnen: Er zijn omstandigheden denkbaar, dat een een auto zónder ABS sneller tot stilstand komt. Dat is bijv. in de sneeuw en in het grind. Voor de blokkerende wielen bouwt zich een opgehoopte wig van het materiaal op en dat remt sneller dan ABS.
Maar bij ABS behoudt je langer de macht over het stuur.
En dan, het ene ABS-systeem is het andere niet. De frequentie van het aanslaan van de remblokken en de duur van de rempulsen is van belang, en die verschilt tussen fabrikanten.
De remweg kan op een droge weg verkort worden van 10-15%, op een natte weg kan dat oplopen tot 30%.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, daar was ik naar op zoek! +1

Andere antwoorden (4)

Een auto met ABS of zonder ABS heeft dezelfde remweg... Als je op de juiste manier remt, dus niet slipt...

De dynamische wrijving (bij slippen) is lager dan de statische wrijving (bij niet slippen), dus als jij kans ziet om manueel (maar dan met de voeten) te remmen zodanig dat de auto niet slipt, dan heb je altijd dezelfde remweg...

Het is een fabeltje dat een auto met ABS sneller en met een kortere remweg stil komt te staan...

Maar als er nat of erger nog ijs of sneeuw aan te pas komt, dan geldt het bovenstaande nog steeds, maar dan wordt het wel voor de nonABS gereden autobestuurder wel heel moeilijk om op het statische gedeelte van de wrijving te blijven, dus dan heb je wel snel verschil in remweg...

Percentages in verschil zijn niet zo weer te geven... De omstandigheden zijn ze verschillend steeds...

Maar kan wel 10% tot 20% meer remweg opleveren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet per definitie korter met ABS, maar in de link staat alle info:

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/18709-abs-antiblokkeersysteem.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ABS is anti blokkeer systeem. Vooral belangrijk om niet in een slip te geraken als je plotseling een noodstop moet maken. Ik zou nooit anders meer willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet inderdaad wat het is, maar als je wielen blokkeren op een nat wegdek, rem je minder snel dan als je ABS hebt.
Dat hangt van de snelheid af.
Als je 120/130 km per uur aan het rijen bent. Dan is dat tussen de 15 / 20 meter...