Moeten de bouten van een kleppendeksel met een momentsleutel worden aangedraaid?

Moeten de bouten van een kleppendeksel met een momentsleutel worden aangedraaid, of mag dat ook "op gevoel", onder het motto "vast is vast".

Indien met een momentsleutel, wat is dan het aanhaalmoment?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.4K

Het beste antwoord

Néé, niet nodig! Wel de bouten/moeren stapsgewijs en kruislings aandraaien. Dit voorkomt dat de pakking mogelijk gaat scheeftrekken ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan gewoon op gevoel.

De spanning in de bouten is niet kritisch.
Er is nauwelijks druk aan de binnenkant van het deksel.
Edraket
12 jaar geleden
Bij een "gewone" motor van een auto of vrachtauto is dat niet nodig, de klepdeksel wordt niet blootgesteld aan druk van binnen uit en ook de trillingen vallen best mee.

Bij grotere motoren die blootstaan en trillingen is het wel aan te raden, het aanhaal moment is afhankelijk van de dikte van de bout en de spoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er in de gegevens van de motor een moment opgegeven dan aanhalen met dit moment(koppel)
Aluminium deksels altijd met het juiste moment aandraaien!