Kan ik 6volt accu koppelen met 12volt accu in auto voor start?

Mijn auto start de laatste keren heel slecht.
Ik heb nog een volgeladen accu van 6volt in de garage staan.
Kan ik die accu 6volt met startkabels verbinden met 12volt accu in de auto om hem te starten?
Als de motor warm is start hij wel normaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriend's porsche was dood. Mijn kleine fiat heeft em met succes gerepareerd. Nix niet andersom gaan lade . Dat kan niet, want die ander is dood. Maw, jouw vraag, t kan. Gewoon goed aansluiten.

Het beste antwoord

Het resultaat zou zijn dat je, toch al zwakke 12V accu de toch al volle 6V accu gaat proberen te laden.

Je krijgt dus een effect omgekeerd van wat je wil.

Heb je 2 accu's van 6V en die zou je in serie schakelen, dan kan het wel. Maar uit je vraag begrijp ik dat je er maar 1 hebt.

Toch een nieuwe accu kopen vrees ik.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de volledigheid:

2 accu's in serie ziet er zo uit:

+ ---[+ 6V accu -]---[+ 6V accu -]--- -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is snel.
Ja ik heb er maar 1 van 6 volt.
Was ik al bang voor.
Bedankt voor je snelle antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi correct antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle drie de antwoorden zijn waardevol, maar deze was de eerste.

Andere antwoorden (2)

Je hebt al een antwoord, maar ik probeer nog wat toe te voegen.

In het kort is het antwoord op je vraag NEEN, NIET DOEN!

Met opzet schrijf ik het met hoofdletters omdat veel mensen, ten onrechte, denken dat stoeien met auto-accu's niet gevaarlijk is omdat het toch maar laagspanning is.

Niets is minder waar! Het antwoord op je 6 volt accu is al min of meer gegeven, maar naast het genoemde omgekeerde effect bestaat ook nog serieus kans op ontploffing van je 6 volt accu als je de actie zou hebben uitgevoerd. Je zegt er niet bij of het een droge of natte accu is, maar in beide gevallen kun je flinke wonden en zelf brandwonden oplopen! (door de chemicaliën uit de accu)

Zelf bij het gebruik van 2x een 12 volt accu en het verkeerd gebruik van bv startkabels is er al serieus gevaar van brand en ontploffing. De accu is ontworpen om gedurende korte tijd zeer grote stromen te leveren, en juist deze grote stromen zorgen voor het gevaar.

Pas dus altijd op! Haal er bij twijfel altijd een deskundige bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals bovenstaande antwoorden al aangeven is het geen goed idee.
Mocht je nu op het briljante plan komen de accu's in serie te schakelen met het idee dat je dan meer stroom hebt om je startmotor rond te draaien dan raad ik je dit ook af. Je zekeringenboer zal het wel prettig vinden...