Ik heb een auto gekocht en die wordt niet meer geleverd, wat zijn mijn rechten?

Ik heb 2 weken terug een nieuwe auto gekocht, nu blijkt dat de auto niet is geleverd in de kleur die ik besteld heb. Ik heb wel een koopcontract door de dealer ondertekend.

De dealer zegt dat ik kan annuleren en m'n aanbetaling terug krijg of ik kies een ander model of het model dat ik wil in een andere kleur.

De auto die ik wil gaat niet meer besteld worden dus gaat ook niet meer komen. Omdat ik een koopcontract heb, is het mogelijk dat ik alsnog kan eisen dat ze de auto leveren die ik besteld heb? Of zijn er nog andere tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Het beste antwoord

Als ik het goed lees is de auto dus wel geleverd aan de dealer, maar in de verkeerde kleur...

Een kennis van me overkwam hetzelfde. Hij kreeg toen de keuze om de auto in de andere kleur te accepteren en 700 euro korting in zijn zak te steken, of nogmaals 7 weken te wachten tot de auto wel in de gewenste kleur zou arriveren. Hij koos voor de korting.

Zoals ik het zie is jou recht om de aankoop nietig te verklaren en je aanbetaling terug te ontvangen.
Maar je kunt natuurlijk proberen om korting te krijgen voor het accepteren van de auto in de verkeerde kleur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een oud spreekwoord is: waar niet is, verliest de koning zijn recht.
Als dat model/die kleur niet mee gemaakt wordt valt er weinig aan te doen. Je kunt eisend at ze een andere kleur overspuiten. Maar of je daar nu beter mee bent is de vraag.
Je kunt je geld terugnemen, en kijken of een andere dealer hem nog heeft staan,of een oplossing weet
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik gebruik maken van de mogelijkheid die zijn bieden.
Alleen zou ik dan wel eisen (wensen, verlangen, hoe je het ook wilt noemen) dat ZIJ jouw bestelling annuleren. Het ligt immers aan hun dat jouw bestelling niet geleverd kan worden. Dus vooral niet zelf annuleren! Zul je zien dat ze annuleringskosten in rekening brengen waardoor jij een aanzienlijk kleiner bedrag terug krijgt dan de werkelijke aanbetaling... jah dag! Opletten dus! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..de mogelijkheid die zij bieden, bedoel ik. Zonder N.
Als de auto door de dealer in de verkeerde besteld is dan moet hij de goede kleur bestellen en leveren. Ook als hij wel de goede kleur besteld heeft maar er is een verkeerde kleur geleverd moet hij de goede kleur leveren. De dealer wil het zichzelf zo makkelijk mogelijk maken en geen extra kosten maken natuurlijk. Mocht het zo zijn dat de kleur die je wilt niet meer te leveren is dat kan de dealer er ook niks aan doen. Dan kan je alleen maar akkoord gaan met wat de dealer voorsteld. Ik zou voor de andere kleur gaan, of het moet natuurlijk een kleur zijn die je totaal niet wilt. Dan kan je alleen maar gaan voor of bij deze dealer een ander model of naar een ander dealer voor een totaal ander merk.
Ik heb ook eens een auto besteld en die hele auto bleek achteraf in de uitvoering die ik wilde niet leverbaar. Ik heb toen het contract nietig verklaard, aanbetaling terug gekregen en bij een ander dealer een ander merk auto gekocht. Toen had ik dus een ander merk en een andere kleur maar achteraf ben ik heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net dat de kleur er wel is maar dat de dealer hem niet wilt bestellen. Dan wordt het moeilijk. Als je persee die ene kleur wilt kan je misschien bij een ander dealer van dat merk gaan informeren, maar dan heb je weer een levertijd waarin je moet wachten op je auto. Hoe graag wil je die kleur.