Hoe kan ik meten hoeveel de accu van een auto geladen is?

Ik zou graag iets van een meter in mijn auto willen inbouwen om te zien hoeveel procent (of iets dergelijks) mijn auto accu geladen is.

Nou kun je natuurlijk met een voltmeter kijken of hij wel geladen wordt maar dat is niet wat ik zoek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (5)

Met een acculader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een zuurweger die het soortelijk gewicht meet van de accuvloeistof, waardoor de lading blijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een zuurweger onder het rijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jullie moeten de vraag goed lezen, michielj had het over inbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monaliza. Tijdens het rijden wordt de accu opgeladendoor de dynamo. Dat geeft een grote meetafwijking die nog enige tijd voortduurt, ook nadat de motor is afgezet.
Je kunt ook door de inwendige weerstand de conditie van de accu meten, maar dat moet ook in rust geschieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monaliza, je moet de vraag inderdaad goed lezen. Die luidt: Hoe kan ik meten hoeveel de accu van een auto geladen is? Wat jij bedoelt is wat de vraagsteller zegt graag te willen. Dat is een mededeling, geen vraag.
je bedoeld als je achter het stuur zit, je de capaciteit van de accu in de gaten kunt houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lading van een accu bepalen kan met een accu capaciteitsmeter.
Zuurtegraad bepalen gaat ook maar is iets minder nauwkeurig.
De spanning meten is het meest onnauwkeurig. De spanning hangt niet alleen af van de lading maar veel meer van de temperatuur en de belasting.
Wil je toch een voltmeter, dan mag je 12V aanhouden als vol, als de accu ongebruikt is= contact uit.
Bij het laden mag de spanning tot 14.5V gaan. 11V is bijna leeg.
Tijdens het starten kan de spanning tot 8V zakken: dit is normaal.
Gebruik een voltmeter met verlegd nulpunt: die is nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je niet zien op een gesealde onderhoudsvrije accu.Je kunt er wel een voltmeter inbouwen en als deze 14,5 volt aangeeft is de accu op zijn topspanning.Maar hoeveel deze geladen is zie je nooit en te nimmer,dat ligt aan de kwaliteit van de accu.De meter kan best 14,5 volt aangeven maar als de accu zijn beste tijd gehad heeft kan deze de andere dag ineens veel lager staan door zijn zelfontlading.En met deze winterse dagen zal de accu het flink te verduren krijgen waardoor zijn capaciteit ook afzwakt.Een oudere accu zal soms geeneens meer lading kunnen vasthouden ook al zet je de motor af en wijst de voltmeter 14,5 volt kan deze na een kwartier een heel eind gezakt zijn,zodat je zelfs niet meer met een warme motor kunt starten.Er zit er op een gesealde accu bovenop een dopje met een groen oogje en daaraan kan je zien of deze nog o.k is.