Auto Startkabels verkeerd aangesloten wat nu?

Ik heb een Opel Corsa uit 95, heeft een paar weken stilgestaan. Daarna werd het met starten iets minder. Van het weekend nog wel bijna 150km mee gereden en geen problemen mee gehad. Vandaag weer weggeweest met de auto, op de terugweg met verlichting en verwarming hoogste stand ging de radio steeds aan en uit. Ik dacht dat de radio weer kuren had (eerder gehad) en schonk er verder geen aandacht aan. Daarna gestopt bij tankstation. Wilde de auto niet meer starten, toen hebben ze geduwd en op die manier gestart. Daarna heb ik de auto een half uur laten draaien en moest ik weer weg, alles weer goed gegaan. Thuis voor de deur kwam ik op het idee om de auto toch nog even te laten draaien, dus geprobeerd de auto meteen weer te starten, maar dat lukte niet meer. Een vriend van me was bij me, heeft z'n eigen auto even opgehaald om met startkabels te starten. Toen is dus in het donker de zwarte kabel op de pluspool bij mij gedaan en de minpool van zijn accu, en de rode kabel net andersom. Zijn auto liep nog en van mijn auto is toen ook de sleutel omgegaan. Toen er niks gebeurde ben ik uitgestapt om te kijken en zag het dus, meteen alle kabels eraf gehaald en goed gedaan, maar niks meer. Binnenverlicht enz van mijn auto werkt wel en ik zag dat de klok+datum gereset was. Maar wat kan er nu gebeurd zijn, met andere woorden wat is er nu waarschijnlijk kapot door die stomme fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.8K

Antwoorden (3)

Met een beetje pech is de stuurelectronica (boordcomputer) kapot, en/of de ontstekingsunit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle auto's hebben zekeringen. Deze zijn links onder bij je stuur (9 van de 10 keer )
Bij zo'n fout klappen er vaak wat zekeringen, deze dien je te vervangen... Net als je accu ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste fout is allicht de dynamo. De 2de fout is dat de spanning omgekeerd op de auto heeft gestaan en dan kan er veel kapot zijn. Boordelektronica, dynamo, radio enz.