Om de hoeveel dagen is het noodzakelijk je olie van je auto even na te kijken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Als iemand die wekelijks voor de hobby allerlei soorten auto's repareerd kan ik zeggen dat er hierboven een hoop onzin staat.

Ten eerste: Dit is volledig merk en type onafhankelijk. Elk merk heeft verschillende motoren waarvan sommige beter of slechter zijn.

Moderne auto's hebben weinig onderhoud nodig, maar dan nog houden fabrikanten als max rond de 1 liter per 1000 km aan (zoals eerder gezegd). Ga er dus niet klakkeloos van uit dat je bij een nieuwe (of recente) auto die je koopt nooit hoeft te kijken.

Als stelregel is het belangrijk te weten te komen hoeveel JOUW auto gebruikt. Heb je net een nieuwe of andere auto gekocht (of in gebruik) check dan gewoon na iedere tankbeurt ff je olie. Als na 3, of 5, of 10 keer blijkt dat je amper wat verbruikt ga je natuurlijk je frequentie verlengen. En nog eens na 10 of 20 tankbeurten kijken.

Daarmee weet je uiteindelijk gewoon wat er voor jouw auto geldt.. En daar gaat het om..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Afhankelijk van de leeftijd bij iedere tankbuurt...

Van Volkswagen weet ik dat zij in de auto's vanaf 2005 een geel oliekannetje hebben. Als dit gaat branden dan moet je de olie bijvullen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet dagelijks en niet wekelijks hoor... Als je auto geen olie verbruikt, zou ik dat eens in de maand doen en bij een kleine of grote beurt wordt er toch al naar gekeken... Maar als er blauwe rook achter uit komt, ja dan is het anders, dan moet je tanken en oliestand kijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan je auto. Ik heb begrepen dat Opel niet zo zuinig is met olie.

Het beste is om dit wekelijks te controleren of voor een lange rit, met name als je over de grens gaat.
Ik probeer 1 keer in de maand aan te houden, maar ik sla het ook af en toe 2 maanden over. Hoefde tot nu toe nooit bij te vullen bij een Skoda of een Ford.
Als je dan toch onder je motorkap zit, controleer dan ook meteen de remvloeistof, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal afhankelijk van het type auto en de staat van je motor. Normaal gesproken mag een auto in het alleruiterste geval 1 liter verbruiken op 1000.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik controleer het nooit, ga ervan uit dat mijn boordcomputer dit tijdig aangeeft! Uiteraard laat ik het wel controleren in de garage, als de auto daar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit, tenzij je een lange of zware tocht gaat maken. Als je een niet te oude auto hebt, dan zijn er genoeg verklikkerlichjes voor olie etc.

Wel goed aan het beurten ritme houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig gaf Haplo al het enige en echte goede antwoord.
Eerst met regelmaat controleren en als er niets bij hoeft kun je de interval vergroten. Laat wel even de olie zakken (een minuutje of 4 a 5) als je de motor net heb uitgezet anders zou je verkeerde waarden kunnen meten en dan olie gaan bijvullen terwijl dit niet nodig is. Let op want teveel olie kan hele nare gevolgen hebben voor sommige motoren.