In hoeverre wordt het milieu minder belast als er straks alleen nog maar electrische auto's zijn?

Er rijden inmiddels meer dan 1 miljard auto's rond op aarde. Als die in de nabije toekomst allemaal electrisch aangedreven worden, zal er dus gigantisch veel electriciteit opgewekt moeten worden. Het electrische rijden wordt juichend gepromoot (beter voor het milieu)maar hoe denkt men al die energie "schoon" te kunnen opwekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Daar vraag je me wat. Dit is inderdaad de mooiste vraag die ik ooit zag.
Vroeger, jaren '70er was het rendement van een elektriciteitscentrale amper 18% waarbij ook nog eens de 75% van alle opgewekte energie in de grond verloren gaat - tegenwoordig heeft haast elk benzinestation zijn eigen trafohuisje terwijl elektriciteit opwekken vooral met de vergassingsmethode plaatsvindt.
Overigens is het maar de vraag of elektriciteit zoveel beter is voor ons milieu. Politici hoor je nooit over het volgende:
1. Benzine wordt voor 86% van slootwater gemaakt middels ELEKTRICITEIT, jazeker! De opgevangen zuurstof wordt bovendien voor een beste prijs verkocht aan ziekenhuizen en in gasflessen voor de metaalindustrie.
Dié betreffende elektriciteit wordt gemaakt van overtollige gassen zoals hectanen, octanen en ander brandbaar afval dat eerst nog vergast was. Het produkt: waterstofgas wordt gemengd met nafta dat als feitelijke energiedrager dienst doet.
2. De huidige lithiumaccu's zijn lévensgevaarlijk! Auto's staat 750 volt onder je stoelzitting en bij een botsing is een elektrisch vuurtje van uitsterst giftig lithium niet goed voor ieders gezondheid.
3.Botsproeven met de GM-elektroauto 'Volt' deden de helft van deze auto's met een sterk elektrisch vuur uitfikken en dat mag, vanwege de hoogspanning: niet door de brandweer worden geblust.
4.Automonteurs hebben geen bevoegdheid tot reparatie aan een elektrisch snelvoertuig, zelfs elektrainstallateurs hebben geen hoogspanningsbevoegdheid (ikke wel) en al helemaal geen bevoegdheid om onder spanning te werken: er moet dan een schriklint 4 mtr rondom worden getrokken.
Conclusie trekken? De gestelde "massaliteit" valt voorlopig nog even te bezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het milieu wordt helemaal niet minder belast door de elektrische auto.
De elektrische energie wordt namelijk opgewekt door de elektrische centrale, of door de automotor zelf.
Beide verbranden gewoon fossiele brandstoffen.
12 jaar geleden
Je voelt het antwoord al : niet.
Sterker nog, indirecte energie zal uiteindelijk MEER uitstoot geven dan directe energie uit benzine, omdat er altijd wat verloren gaat. Om nog maar even niet te spreken over de inhoud van de accu's, die niet ht eeuwige leven hebben......

Elektrische auto's zijn dan ook niet milieuvriendelijker, ze veroorzaken alleen minder uitstoot op de plekken waar ze zijn, zoals binnensteden, en zullen dus dáár beter zijn voor de lucht. (Denk aan minder smog). Dat is voor de mensen die daar wonen en werken natuurlijk grote winst, maar het is maar een heel klein stukje aarde.

Maar milieuvriendelijk ?? Nee, wie dat gelooft laat zich wel heel makkelijk voor het lapje houden. Je verpláátst alleen maar een probleem, je lost het er beslist niet mee op. En puntje bij paaltje zou de balans voor het milieu in zijn totaliteit vermoedelijk nog wel eens naar de andere kant kunnen doorslaan : nog slechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook electrische auto's hebben een negatieve invloed op het milieu.
Hoe slecht dat ze voor het milieu zijn is natuurlijk een beetje afhankelijk van de ontwikkeling van het opwekken van elektriciteit. Maar vermoedelijk gaan ze nooit zoveel energie op een groene manier opwekken zodat het toch in fabrieken gedaan moet worden (die natuurlijk ook voor uitstoot zorgen).
Daarbij gaat de accu van zo'n auto niet eeuwig mee. Van de huidige electrische auto's zo'n 3 jaar (als ik me niet vergis), natuurlijk gaan de ontwikkelingen hierin ook in rap tempo. Voor een langere levensduur van de accu, en minder stroom verbruik per kilometer.
Maar ook de productie van accu's levert een grote schade aan het milieu. Er is dan ook ooit een onderzoek geweest naar de Toyota Prius. Deze is nog schadelijker voor het milieu dan een Hummer.

In de bron vind je dit stukje over de Prius. Natuurlijk is dit geen volledig electrische auto. Maar de elektro motor heeft wel die eigenschappen. En in vanuit de productie kun je er veel uit afleiden