Welke handschoenen zijn goed om in de auto te gebruiken (autorijden)?

De normale handschoenen zijn vrij dik en je hebt wel wat troevigheid nodig om het stuur te bedienen.
Ook moet hij redelijk waterbesteding (-dicht) zijn als je de ramen gaat krabben.

Ik had eerst van de markt wat goedkope leren handschoenen, maar die gaan na een jaar al weer stuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8K
bamibal
12 jaar geleden
Tenzij je 's winters in een cabrio met open dak rijdt, lijkt het me overbodig om handschoenen aan te hebben in de auto. Gewoon lekker de kachel op 20!
Met krabben is het inderdaad wel lekker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroeve, niet te dikke, waterbestendige handschoenen om mee auto te rijden waarmee je geen koude vingers krijgt tijdens het ramen krabben en langer mee gaan dan een jaar voor een man van 40... Ik ga deze vraag volgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bamibal...
ja... maar... het stuur is altijd zo koud!
En die kachel merk je pas na 10 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal > das levensgevaarlijk zonder handschoenen rijden in de winter! (voor mij wel in elk geval, aangezien het ongeveer 0.2 seconden kost voor mijn handen verkrampen als ik het stuur aanraak voor het is opgewarmd.)
paulus811
12 jaar geleden
jeetje gdanonym, volgens mij ben jij niet die stoere kerel op je profielfoto. Stuur altijd zo koud......kom op zeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach god, moet je hier nu ook al rekening houden met het ego, met mannelijkheid. Zijn dat niet eigenschappen van vroeger of van pubers en zeker de nog steeds puberende (jong) volwassenen?
Ik drink geen alcohol en dus ook geen bier, val ik nu buiten de boot? Ik rook ook niet...
bamibal
12 jaar geleden
:-) Ik houd niet van voetbal, dus ook geen echte man.
Cryofiel
12 jaar geleden
Kun je niet beter een bekleding op je stuur (laten) maken?
bamibal
12 jaar geleden
Haha, zo'n schapenvachtje:
http://www.carstyleshop.nl/stuurhoes-schapenvacht-camel.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal, zullen we dan samen naar 'onderweg naar morgen' kijken?
bamibal
12 jaar geleden
Dat gaat me nou net weer een stapje te ver. Maar het songfestival moet kunnen.
paulus811
12 jaar geleden
BMW levert stuurverwarming als optie, iets duurder dan handschoenen maar als geld geen rol speelt.... En een standkachel is ook een lekker luxe voorziening en ook achteraf in te bouwen. Overigens zijn er speciale autohandschoenen te koop in allerlei soorten en maten. Google er even op en er gaat een wereld voor je open (voor mij althans, want ik wist niet dat ze bestonden).

Antwoorden (5)

de 'echte' autohandschoenen zijn gemaakt van lamsleer of nappa en zijn zeer soepel en vormen zich makkelijk naar je hand. Ze hebben een goede grip op het stuur en zijn verkrijgbaar in vele kleuren . Ze zijn herkenbaar aan de gaten rond de knokkels en het geperforeerde leer
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Maar leer wordt zeiknat als je gaat krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoffen en fleece worden nog natter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan kan je ook zo een krabber in een zak gebruiken ;) goed antwoord + van mij
Zelf gebruik ik meestal hardloophandschoenen. Deze moeten strak om de hand heen zitten en zijn niet al te dik. Omdat ze gemaakt zijn voor actie kunnen ze ook goed tegen beweging.

Ik heb simpele asics handschoenen (+/- 8 euro dacht ik?) en die gaan al een jaar of 3 mee. Zowel in de auto, als tijdens de training.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is alleen vervelend als je na het krabben van die natte handschoenen overhoudt. Of heb jij daar geen last van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk nooit last van. Ik schud wel altijd even mijn handen (inclusief handschoenen) uit na het krabben, zodat al het losliggende ijs er vanaf valt. Er blijft dan zo weinig ijs achter dat dat niet uitmaakt. Heb je er wel last van dan kun je ook (toegeven, niet zo mannelijke) een krabber met want combinatie gebruik. Daarin met je handschoenen en je bent zeker veilig tegen kou & nat
Lederen glacé handschoenen.
12 jaar geleden
Je stelt twee verschillende eisen die deels tegenstrijdig zijn. Dan lijkt het me logisch twee verschillende sets handschoenen te kiezen.

De ene set gebruik je voor het krabben. Daarvoor heb je dikke handschoenen nodig. Fijn gevoel is niet nodig, zolang je je krabber maar stevig en comfortabel kunt vasthouden.

De andere set gebruik je tijdens de eerste tien minuten autorijden. Zó superkoud is het in de auto nu ook weer niet; het is slechts wat frisjes en het stuur voelt koud aan. Belangrijk is dat je de fijngevoeligheid behoudt en dat je goed kunt bewegen. Dunne handschoenen passen hier prima bij.

Koop dus twee sets handschoenen. Materiaal en dergelijke maakt dan niet eens zo gek veel uit - dat komt vanzelf wel goed wanneer je op zoek gaat naar krabhandschoenen en wanneer je daarna op zoek gaat naar stuurhandschoenen, je intuïtie zorgt daar wel voor.

Het is dan ook niet meer erg als de krabhandschoenen nat worden; tijdens het autorijden liggen die naast je (of op de achterbank) te drogen.

De stuurhandschoenen kunnen altijd in de auto blijven, de krabhandschoenen kun je ook gebruiken tijdens een winterwandeling of tijdens het boodschappen doen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah Cryofiel, ik zie dat jij geen koukleum bent :) Weet je wel wat je voorstelt? Je (hopelijk nog een beetje) warme handen uit de handschoenen halen en in handschoenen doen die in de auto hebben gelegen, en die dus een temperatuur van onder 0 hebben. (Anders hoefde je niet te krabben.) Daarmee zuig je gelijk alle warmte uit je handen. Oftewel, je zult dan twee paar handschoenen moeten meenemen. (Ok, ik ben een obsessieve koukleum, in dit jaargetijde is elke tweede gedachte richting 'hoe blijf ik warm!')
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben inderdaad geen koukleum. Bij het krabben heb ik nog wel een jas aan, en als het ijs hardnekkig vast zit soms ook handschoenen. Voordat ik instap en wegrijd gaat de jas uit. Stuurhandschoenen, als je ze aantrekt, warm je toch in anderhalve seconde op? Als gdanonym hetzelfde probleem heeft als jij, kan hij zijn stuurhandschoenen natuurlijk in zijn jaszak doen. Dan warmen ze 's nachts binnenshuis op en is het probleem verholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel heeft gelijk. Ik heb (de nu stuk zijnde) handschoenen altijd in de auto. Bij het aantrekken zijn ze zo snel warm genoeg. Het gaat meer dat het contact met het stuur niet zo koud is. Die 'tussenlaag' is meer dan genoeg hiervoor.
Het stuur zelf heeft toch wel meer dan 10 minuten nodig om op temperatuur te komen.
Met krabben gebruik ik meestal geen handschoenen. Maar als ik ze dan toch al aanhad...
Nu hoef je niet te krabben of sneeuw weg te schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*jaloers* Als ik mijn handschoenen niet voorverwarm (oftewel op kamertemperatuur aantrek komen mijn handen al niet meer op temperatuur. Een handschoen uit de auto is dan ook niet te doen. Gelukkig is dit niet voor iedereen het geval.
Ik zou dan handschoenen kiezen met halve vingers voor een goede grip op het stuur en optimale ventilatie!

Het moderne autostuur is echter zó ontworpen dat van koude in de winterse maanden nog nauwelijks sprake is. Door de gebruikte isolatiematerialen in het stuur wordt een comfortabele en veilige grip verkregen. Het gebruik van handschoenen zou dit kunnen verminderen.

Vroeger waren de omstandigheden natuurlijk anders....