Hoe kan je het beste je autogordel dragen?

Vaak kan je in je auto de gordel in hoogte (bij je schouder) verstellen. Maar wat is nu de juiste hoogte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Antwoorden (5)

Het gaat niet zozeer om de hoogte van de autogordel, maar om het punt waar hij over je schouder gaat.

Hij moet zo mooi mogelijk tussen je nek, en je buitenkant schouder liggen, dus niet tegen je nek aan, en ook niet over de "hoek" van je schouder.

zie evt het voorbeeld op de site hieronder:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ter hoogte vam je schouder, zodat je minimaal naar voor kunt. als je het echt goed doet moet je de gordel na dat je hem hebt vast geklikt even 'n stevige ruk aan de gordel richting oprol,zodat je stevig in de stoel zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schuine stuk gordel over je schouder dat is het best
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel, volgens de regels in het instructieboekje van je auto! Meestal is het schuin over je schouder naar beneden, zeker niet te hoog want dan zal met een botsing de gordel je keel afsnijden, te laag zal beteken dat je toch met je hoofd op stuur zal komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderste gedeelte van de gordel valt precies over de heupen, en het bovenste gedeelte over de schouder.

Het feit dat het juist over deze delen vallen is logisch, omdat deze de grootste klap kunnen opvangen. Deze botten zullen minder snel breken na een behoorlijke impact.

Een leuk weetje is dat de Volvo Amazone de eerste auto was, die dit type gordel in gebruik nam.