We willen een Saab 9-3 sedan diesel kopen uit 2003/2004, we willen hier zeker 5 jaar in rijden, wat is dan verstandig max op de teller te hebben?

Toegevoegd na 11 minuten:
We rijden ongeveer 12000 tot 15000 km per jaar.

Toegevoegd na 29 minuten:
Wanneer we voor een benzine zouden gaan?

Toegevoegd na 29 minuten:
En wanneer we voor een benzine zouden gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niets met je vraag te maken. Maar bedenk wel dat Saab vorige week failliet is verklaard. En dat het dus moeilijker wordt om aan onderdelen te komen als je die nodig zult hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie auto's en mijn vriend wil geen auto waar iedereen in rijdt en ik wil er één die klasse uitstraalt, ik vind het interieur ook erg mooi! (echt een vrouw hè)

Het beste antwoord

Dat ligt eraan wat je op jaarbasis rijdt, maar over het algemeen kun je met een goede diesel moter makkelijk 300.000 of meer rijden. Bijkomend vraagstuk is natuurlijk wel, wil je de auto op rijden of wil je hem nog verkopen? als je de auto nadat je er 5 jaar mee hebt gereden nog wilt verkopen kun je beter een auto met een lagere kilometer stand nemen. Wil je de auto oprijden(niet noodzakelijk) en je rijd bijvoorbeeld 20.000 kilometer op jaarbasis en je wilt dat de auto 5 jaar mee gaat kun je er wel makkelijk een met 200.000 tot 240.000 op de klok kopen. Mits de auto natuurlijk goed is onderhouden geweest, en pech kan natuurlijk altijd voorkomen. Maar daar houd je in de aanschaf met een hogere kilometerstand natuurlijk ook rekening mee, je betaald dan natuurlijk minder voor een auto.
Voeg anders even je kilometers op jaarbasis bij dan kun je ongeveer wel een schatting maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zoek er 1 op met een km stand die gegarandeerd is, dus met nationale auto pas! Let goed op dat het complete onderhoudshistorie bekent is!
Als je max 15000 km per jaar rijdt zou ik er 1 op benzine nemen!
Een goed onderhouden saab kan makkelijk 400000 km rijden, dus een km stand van max 3 ton is geen probleem.

Een goede saab die met passie wordt bereden zal makkelijk 4 ton en meer ...halen! Zonder zorgen.

Koop bij een betrouwbaar adres!
Let op onderhoudshistorie!

Als saab echt 100% failliet is en er geen productie meer gaat plaatsvinden, dan zal een goed onderhouden saab over een X aantal jaren weer in waarde toenemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saab een degelijk merk die door het fallisement prijstechnisch best aantrekkelijk is.

Door het gewicht van deze auto in combinatie met de brandstof diesel moet je per kwartaal een aardig bedrag aan wegenbelasting betalen. De auto wordt weliswaar zuiniger en de brandstof is goedkoper dan benzine maar of dit rendementvol is bij 15.000 km per jaar? Dit is ongeveer het omslagpunt. Per saldo zal het dus niet heel veel uitmaken of je benzine of diesel rijdt.

Een grote diesel auto heeft wel als voordeel de hoge afschrijving (het betreft hier immers een 2dehands Saab), ze kunnen makkelijk een paar ton aan km rijden, en veelal zijn ze uitgerust met allerlei opties (want er wordt immers veel mee gereden)
De APK keuring wordt wel een beetje duurder (maar dat is niet zo heel veel).

Zelf zou ik een LPG adviseren. De motoren van Saab draaien over het algemeen heel goed op LPG. Ook hier is de afschrijving hoog, en zijn er meestal veel opties aanwezig op de auto. De wegenbelasting is duurder dan die van benzine maar een stuk goedkoper dan die van een dieselauto.
Wel is het goed om een LPG auto afentoe op benzine te laten rijden dit om de kleppen te smeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerbelangrijkste bij een auto is het onderhoud en eventuele fabrieks modificaties. Ik heb auto's gehad die met 80.000km er slechter aan toe waren dan met 150.000. Je kunt op het internet de service-intervallen terugvinden van auto's. Dan kun je zien wat een auto nodig heeft en bij welke km-stand. Dan kun je dat weer nakijken in het serviceboekje. Ik heb ooit een auto gekocht met 121.000km op de teller, en toen bleek dat hij bij 125.000 een gigabeurt van 2.500 Euro nodig had. Toch spijt dat ik die er naast stond, en helemaal hetzelfde was en 1.000 euro goedkoper, met 134.000 km niet gekocht had. Die had dat namelijk al gehad....

Als je goed zoekt kun je af te toe aan auto's komen met extreem lage km-standen. Meestal moet je dan toch nog onderhoud laten doen, juist omdat ze zo weinig gereden hebben.

Best goede auto's trouwens die 9-3.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je kunt koop dan een auto die na 5 jaar nog geen 2 ton gelopen zal hebben. 5x15.000km = 75K, dus iets van maximaal 115.000km bij aanschaf. Ze zijn er, zoeken dus! Alles onder de 2 ton is nog enigszins interessante handel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een nieuwe Suzuki Swift of een andere Aziaat of iets dergelijks, de Splash kost iets van 9000 Euro, een Swift 4 deurs met veel opties 13.500? Dan heb je makkelijk 3 jaar of nog meer garantie, de nieuwste veiligheidsopties en met een beetje geluk maar 250-300 Euro aan onderhoudsbeurten per jaar (meer is het niet vraag maar na) en na 3 jaar ruil je hem weer in want met 15.000 per jaar moet je helemaal geen gebuikte diesel kopen. Wedden dat je zo de minste afschrijving en zorgen hebt? Saab is Opel-techniek en ook weer niet, te veel technisch ingewikkelde opties en geleende techniek die goed geld kosten als je het zelf niet kunt repareren of geen handige Saab specialist aan de hand hebt die snel een storing kan opsporen en daarmee voordelig kan oplossen. Daarom worden deze merken meestal zakelijk gereden (afgeschreven) of door Saab fanaten (die door schade veel lesgeld betaald hebben en ervaring voor zelfhulp hebben opgedaan). O ja, elke 2de hands mankeert wel wat, houdt dus altijd wat reserve geld in de zak voor reparaties om de auto weer op niveau te krijgen.