mijn renault megane maakt een stofzuiger geluid, ook als ik de auto afzet. een soort fan ofzo.. dit deed hij eerst nooit, waarom zou dit kunnen zijn ?

de temperatuurmeter geeft geen hoge waardes aan, het gaat om een megane uit 2001. hij maakt dit geluid ook af en toe tijdens rijden. vroeger nooit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn doet het om af te koelen. Houdt vanzelf weer op

Antwoorden (2)

Dit is om de motor op temperatuur te houden en is volkomen normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je stopt, krijgt de radiator geen koeling meer van de rijwind. Dat dan je fan aanslaat is om de koeling geforceerd aan de gang te houden tot de temperatuur tot normale waarde gezakt is. Vooral bij file rijden en hoge buitentemperaturen zal de fan eerder aanslaan dan in minder warme omstandigheden. Ook al geeft de temperatuurmeter geen hoger dan gemiddelde waarde aan, zo gauw de temperatuur iets hoger wordt, zal toch de fan aanslaan. Daarbij komt dat, als je de motor afzet, contact uit, je niet kunt zien dat de temperatuurmeter juist op dat moment oploopt, omdat er geen rijwindkoeling meer is.
Als je denkt dat dit vaker gebeurt dan vroeger, zou je kunnen kijken of je geen koelvloeistofverlies hebt en/of dat het koelvloeistofniveau wel juist is of dat je thermostaat wellicht minder of niet goed functioneert.

Toegevoegd na 5 minuten:
De fan van de koeling werkt ook als je het contact afgezet hebt, de werking is dus onafhankelijk van het wel of niet ingeschakeld zijn van het contact. Vandaar dat je dus de fan kunt horen draaien, als je uitgestapt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. +1