Is je auto 100% in orde wanneer deze is goedgekeurd door een APK - keuring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (11)

Neen, was dat maar waar! De APK-keuring is een momentopname. Er worden een aantal zaken gecontroleerd en andere zaken controleert men niet. En bovendien: De ene keurmeester keurt je auto goed, een andere keurmeester keurt hem af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen bedankt!! Het is erg helder nu.
Alleen als ie nieuw is is ie 100%
Er slijten soms ook dingen die dus nog net niet afgekeurd hoeven te worden.
Banden bijvoorbeeld kunnen net op het randje apk zitten. en een week later onder die eis.
Bovendien is de motor keuren geen apk eis. Neemt niet weg dat hij bijvoorbeeld door een te kort aan olie vast kan lopen.
Indien je meer zekerheid wilt inbouwen zal je er eigenlijk altijd een kleine of grote beurt aan vast moeten koppelen. Maar zelfs dit is geen 100% garantie.

Toegevoegd na 14 minuten:
Apk , is eigenlijk een soort veilgheids keuring. Alles word gekeurd met veiligheid/gezondheid als uitgangspunt. Een deuk is niet per definitie onveilig. Maar een bijna doorgebroken as wel. Een motor die uitvalt hoeft niet onveilig te zijn, maar de rook die zo`n motor dan weer uitslaat kan weer slecht voor de gezondheid zijn.
12 jaar geleden
Nee wand apk checken ze niet alles aleen de belangrijkste din gen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een APK keuring is er voor bedoeld om onveilig auto's van de weg te weren. Tijdens een APK keuring loopt de keurmeester een lijst met keur punten af zoals bijvoorbeeld verlichting, gordels, banden, etc.
Als je auto dus APK gekeurd is betekent dit dat je auto veilig is om de weg mee op te gaan. Maar houdt er wel rekening mee dat de APK keuring een moment opnamen is.

Ook wordt er bij de APK niet gekeken naar de motorische staat van je auto. Met alleen een APK keuring weet je dus niet of de auto een goed lopende motor heeft etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De APK is een wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. Hier wordt dus vooral gekeken of de auto voldoet aan verkeersveiligheid, of hij dus veilig is en hij wordt dan ook alleen op deze punten gekeurd;

Voertuigidentificatie nr,voertuiggegevens, brandstofsoort.

Remmen, stuurinrichting, wielophanging, banden, autogordels, verlichting, carosserie,voorruit.

Voor het milieu zijn de uitlaatgassen belangrijk.

Het kan voorkomen dat in het keuringsrapport adviespunten en reparatieadvies staan. Adviespunten zijn punten die niet tot afkeuring leiden, maar die wel binnen afzienbare tijd aandacht moeten krijgen. Vervanging of reparatie zal dan nodig zijn.
Zo ben je dus wel APK goedgekeurt maar is de auto zelf niet echt 100 % in orde.
12 jaar geleden
nee. apk is er voor dat je een jaar veilig op de weg kan. dat wil niet zeggen dat hij 100%is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen dat is geen garantie.
Je kan perfect door de APK-keuring zijn en de volgende dag toch een lekke band hebben, een riem die knapt, een motor die ontploft, een rem die blokkeert, een radiator die lekt, of een ruit die barst enz... en dit alles zonder direct aanwijsbare reden.

Trouwens...
wanneer is een auto 100% in orde?
Zelfs nieuwe auto's die van de band komen vertonen onverwacht nog mankementen.
Toch?

Fijn weekdn gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontploffende motoren!!!!!!!!!!!!!!! Dat zou ik wel eens willen zien, heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Die indruk wordt wel vaak gewekt. Een advertentie waar dik bijgeschreven staat. Nieuwe Apk !!!! Maar het is een moment opname. Een verrotte drempel van enkele centimeters kan dit jaar geen probleem zijn, over enkele maanden wel. Banden spreken voor zich en zo zijn er nog talloze onderdelen te bedenken die slijten roesten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de auto voldoet op dat moment aan de minimale voorwaarden die gesteld worden aan de APK.

Je kunt er dan veilig mee de weg op voor dat moment. Wanneer een garagebedrijf twijfelt of je de volgende APK haalt zullen zij dit op het APK formulier vermelden. Bv dat de banden aan vervanging toe zijn.

100% is je auto dus zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met 100% in orde bedoelt dat er niets aan de auto mankeert, waardoor hij onder normale omstandigheden direct na een APK-keuring een mankement zou kunnen vertonen, nee, dit is niet zo. De keuring gaat alleen een aantal minimale eisen na die gesteld zijn om de auto veilig op de weg te kunnen laten rijden. Bovendien vindt niet elke APK-keuring even zorgvuldig plaats.

Het beste houd je je auto in een goede staat door zelf proactief te zijn m.b.t. het onderhoud ervan en hem bij een goede garage af te leveren voor dit onderhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de APK keuring goed doorstaan te hebben is het zeker niet zo dat je auto 100% goed is.

De APK keuring is ten 1e inderdaad een moment opname, en ten 2e een keuring gericht op veiligheid!.

Dit wil dus niet zeggen dat je auto bijv, geen olie verbruikt/goed start/geen roest heeft enz..

Er wordt hierboven gezegd dat de ene keurmeester een auto goed keurt en de ander soms niet, Dat heeft meer met de keurmeesters te maken dan met de auto.

In principe hebben alle keurmeesters zich aan dezelfde aandachtspunten te houden en zouden dat hetzelfde moeten beoordelen.

Wel zijn er regels die weleens wijzigen op dat gebied, zo had mijn auto al 3 jaar een kromme spoorstang (stuurstang), en die mocht volgens apk regels minimaal vervormd zijn. Echter was het bij de laatste apk zo dat hij bij de nieuwe regels niet meer vervormd mocht zijn en dus moest worden vervangen.

hoop je wat meer info te hebben gegeven zo, apk is dus kortom een momentopname en gericht op veiligheid.