Op de weg kom ik regelmatig kabels tegen die gespannen zijn over de weg eindigend in een kastje. Waarvoor is dit?

soms is het er 1, soms 2

12 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Het beste antwoord

Zo kan men het aantal auto's per dag, per week, of zelfs per werkdag, zaterdag of zondag meten.

Meestal zie je vlak in de buurt, b.v. op zijwegen die kabels en kastjes ook staan. Het gebeurt dus altijd in combinatie met andere punten. Want aan alleen de gegevens van één kabel/kastje heb je niets.

Door de uitkomsten van de hoeveelheid verkeer, van al die kastjes te combineren, en er een computerprogramma op los te laten, kan men b.v. precies zien, welk verkeer bestemmingsverkeer is, en hoeveel automobilisten een bepaalde route gebruiken voor sluipvekeer.

Met die uitkomsten kan men besluiten om bepaalde verkeersmaatregelen te nemen. Meestal gaat het hier om sluipverkeer in woonwijken tegen te gaan. Als bewoners klagen over veel verkeer, dat niets in de wijk zelf te zoeken heeft, dan kan met zo'n onderzoek bekeken worden, of de klachten terecht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is om de hoeveelheid verkeer te meten. Met 2 slangen kan ook onderscheid tussen personenauto's en vrachtauto's gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed.
Deze kastjes meten de verkeersintensiteit.
Dubbele slangen worden gebruikt als men ook de richting van het verkeer wil vastleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zwarte dingen op de weg zijn geen kabels maar slangen.

Als er een voertuig er overheen rijdt verspringt de teller, door het drukverschil kan me een afzonderlijke telling houden tussen de verschillende voertuigen.

Men maakt gebruik van een lus (lijkt op twee afzonderlijke slangen) om ook het tegenmoet komend verkeer te kunnen tellen als er toevallig twee auto's tegelijk over de slangen rijden.