Hoe kun je aantonen als een auto een deuk heeft, dat jij die niet hebt gemaakt?

Mijn moeder heeft tegen een auto aangereden, en daardoor is de bumper van de andere auto kapot. Maar hun beweren dus dat er op een andere plek ook een deuk zit door mn moeder, hoe of door wie kun je aantonen dat dat niet zo is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

ja dat zijn altijd vervelende situaties met mensen die er dan gelijk een voordeel uit willen halen, maar ik denk dat een schade expert het wel kan beoordelen hoe het precies is gegaan aan de verhalen van beide kanten en dan kan beoordelen of het wel of niet kan. anders is het vaak nee tegen ja. Dus ik zou zeggen meegaan met de andere partij naar de schade expert die de schade moet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die 'andere' deuk moet overeenkomen met mogelijke raakvlakken/contouren van jouw moeders auto. Vaak kan je daarmee wat aantonen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is de andere al gaan roesten. Hier kunnen ze redelijk goed aan zien dat het er eerder was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moeder hoeft niet aan te tonen dat zij deze deuk niet heeft veroorzaakt. Zij is in principe onschuldig.

Als de tegenpartij dat beweert moet die onomstotelijk aantonen dat je moeder dat heeft gedaan.

In Nederland is het zo, dat degene die iets eist met het bewijs moet komen dat die eis op feiten berust. Niet op een vermoeden hunnerzijds.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder heeft al toegegeven dat ze schuldig is aan aanrijding, wat de tweede beschadiging heeft veroorzaakt kan men niet zomaar aan- of afwijzen.
Sporen van verf, scherven van lampjes etc.
Aantonen dat jij of je moeder dat heeft gedaan kan dus niet en andersom kan de tegenpartij niets inbrengen als het een hele andere soort verf is of de deuk op een rare plek zit vergeleken met de andere deuk.

Een garage kan het bekijken, een advocaat kan je verdedigen maar zover zou het niet moeten komen, vraag desnoods iemand uit je omgeving met verstand van auto's of hij even kijkt of er soms verf is achtergebleven en laat hun dan maar een extra claim indienen, tegen die extra claim ga je gewoon in beroep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk geval.

Enkel als de beschadiging op een dusdanige plek zit dat hij absoluut niets met de aanrijding te maken kan hebben is schuld af te wijzen.

Zit de beschadiging op een plek dat het is kunnen ontstaan door de aanrijding is je moeder aansprakelijk, het beste in deze is de verzekering op de hoogte te stellen van de mogelijke poging tot fraude, een taxateur zoekt het dan wel verder uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je moeder een schadeformulier ingevuld heeft.

Bij mij was dit ook het geval, ik had een kras veroorzaakt op een andere auto en zij beweerde ook meteen dat haar bumper los zat en weet ik het allemaal wel niet.

Op het schadeformulier heb ik dus ook alleen bij schade "kras op lak" aangegeven, dit heeft deze vrouw dus ook ondertekend.

Achterop krijg je ook nog de kans om je verhaal te doen voordat je het formulier naar je verzekering opstuurt. Ik heb dit voorval toen ook vermeld en daarna gedacht: laat de verzekering het maar uitvechten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook nog als tip, onderteken het schadeformulier dus NIET als daar dingen opstaan waar jij niet mee akkoord gaat, als zij er dus opzetten (voorop dus) dat er meer kapot is dan wat jij vindt, niet mee akkoord gaan!