Zijn er minimumeisen voor de bevestiging van een uitlaat (einddemper)?

De uitlaat (einddemper) van mijn auto schommelt flink heen en weer. Ik heb onder de auto gekeken en zag dat de uitlaat maar met 1 trillingsdemper vast zit. Is dit de juiste bevestiging?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

De uitlaat moet dusdanig opgehangen zijn dat de uitlaat onder alle omstandigheden onder de auto blijft hangen.

Meer of minder is er niet omschreven dus 1 trillingsdemper kan voldoende zijn.

Het trillen van de uitlaat hoeft niets te maken te hebben met de ophanging, het niet goed lopen van de motor bij stationair toerental is daar vaak de schuldigen van, het trillen van de motor wordt niet voortgeplant in de carrosserie maar gaat wel verder in de uitlaat daardoor trilt deze en staat de carrosserie stil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de bevestiging en kwaliteit aan onderstaande eisen voldoet, is het in orde.
Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Visuele en auditieve controle, terwijl de personenauto zich met draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
2.
Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
3.
Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in (Stb. 1990, 393).
Leden 3 tot en met 5: aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
4.
Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in , artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.