Hoe laat je je autoruiten zowel van binnen als van buiten op een goeie manier ontdooien?

Vanmorgen heeft 't namelijk zo'n 3 kwartier geduurd. Ik bedoel met 'van buiten ontdooien' dat er condens op zit en hoe ik dat er van af krijg.
En ik wil ook niet dat er scheurtjes in m'n ruiten komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (8)

Misschien kan je antivries in je sproeiers doen (als je die hebt). Dat kan je dan combineren met de airco aan (wederom als je die hebt) en krabben.

Verder heb ik wel eens gehoord dat een emmer koud water goed helpt maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wil dat alles meteen weer bevriest, dan vooral een bak water erover heen gooien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de ruitensproeier gebruikt dan gebruik je ook de ruitenwissers en dan heb je de ruitenwisserbladen zo kapot .
Voor binnen moet je airco zo koud mogelijk laten loeien, buiten gewoon eraf krabben met een ijskrabber van plastic of spuitbus met ontdooi vloeistof op glycol basis gebruiken, binnen 5 minuten kun je karren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zetten de airco juist warm. Dan gaat het helemaal vlug weg.
Ik gebruik een emmer lauw-warm water en een spons/wisser.
Direct na de spons met water de wisser erover om het water weg te vegen...anders kan dat lauwwarme water alsnog ook vast vriezen.
Zonodig nog een tweede keer dat lauwwarme water erover sponzen...
Ben zo in 2 minuten ijs vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dutchbird.
Onder normale omstandigheden krijg je grotere temperatuur verschillen dan welke ik creeer met mijn lauwe water. Denk aan een zomerdag, in de auto en derhalve ook de ruit aan binnen kant tot 80 graad celsius en dan ineens onweer met regen of hagel. Lauw water, tot 40 graden , met een ruit van min 3 of min 4 geeft gegarandeerd geen problemen. Ook niet bij mijn ruit...en daar zitten putjes in. De ruit scheurt toch ook niet als ik mijn warme hand er tegen aan zet? Is zelfde temp verschil en bovendien nog veel plaatselijker dan mijn spons water..die hand geeft dus feitelijk meer spanningen in het glas als dat water.
WEL een probleem creëer je als je heet water (80 + ) gaat gebruiken. ps Als de ruit veel kouder is, zeg min 15 of lager, dan is de lucht dermate droog dat ergeen ijs meer hoeft te worden verwijderd.
Bij de Wibra of Action zo'n "aluminium" anti-vries raamdeken halen voor op de voorruit. Kost maar € 1,50 (bij Action vorige winter 1 euro). Als je thuis komt direct op de ruit leggen (vast "klemmen" onder de ruitenwissers en tussen de deuren) et voilà: 's morgens een ijsvrije autoruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip =) +
De meest milieuvriendelijke methode is:

Auto starten, verwarming enkel op ramen richten (zo warm mogelijk) ventilator op de maximale stand, indien mogelijk op interne circulatie, achterruitverwarming inschakelen.

Ruiten handmatig krabben.

Langzaam wegrijden.

Binnen 10minuten ben ik op deze methode op weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem al jaren een kan met koud/lauw water,
en doe daar zout in, zodat het niet weer bevriest.
Giet dat over de ramen en ben dus binnen 2 minuten weg.

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja...ik los dus eerst het zout op in warm water en gooi er dan koud water bij.

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja...ik los dus eerst het zout op in warm water en gooi er dan koud water bij.

Toegevoegd na 10 uur:
Nog effe... als het niet meer vriest hoeft het zout niet.
Zowiezo gebruik ik altijd maar heel weinig zout hoor !!

Toegevoegd na 10 uur:
Nog effe... als het niet meer vriest hoeft het zout niet.
Zowiezo gebruik ik altijd maar heel weinig zout hoor !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandspiritus en de raamtrekker voor de buitenkant dan zijn ze meteen schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een elektrische ruitontdooier.
Ik heb er hier nu een liggen, met accu en tijdklok. Dus instellen en een schone ruit als je bij je auto aankomt.

Ik heb hem gekregen van iemand die hem niet heeft geprobeerd, dus het wordt een testje over een tijdje, want hier nog geen ijs op de ruiten.

Heb er zowel goeie als slechte verhalen over gelezen, dus ik weet nog niet uit eigen ervaring of het echt wat is.

http://www.elektrokoopjes.nl/Shop/Huishoud/Verwarming/Convectie-ventilatorkachel/6899/Alpine-terrasverwarmer-SF7530-AUTOKZ.html