Auto trekt niet op in zijn 1. Derest van de versnellingen doet ie het gewoon goed. Wat is hier aan de hand?

Hallo, ik heb een ford fiesta uit 2002.

Nu is het zo dat als ik in zijn 1 weg wil rijden de auto totaal niet goed optrekt. Terwijl deze derest van z'n versnellingen wel goed pakt. Op de koppeling zelf rijden doet ie wel, maar als ik gas erbij geef is het oorlog. Ik ben erg geneigd om in zijn 2 weg te rijden. Zowel koppeling als gas als rempedaal geven goede weerstand bij het intrappen.

Weet iemand wat hier precies aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
11.2K

Antwoorden (5)

wij hadden laatst een vergelijkbaar probleem en toen lag het aan een van de bougies!

(ik weet verder niks van auto's, maar check het ff, kan je een hoop geld besparen)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad esthor ,ik begrijp nu inderdaad dat je niks van auto's weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar ik vind het ook geen 'werelds' antwoord.
Ik geef geen waardepuntenoordeel.
in zijn eerste versnelling heeft de auto de meeste weerstand om weg te komen,dus dan zal de koppeling gaan slippen als die bijna versleten is.
probeer eens als je in zijn 5 rijd met ongeveer 80 kmpu constant,dan ineens vol gas geven.
als de motor dan meer geluid gaat maken dan dat hij versneld dan is je koppelingsplaat versleten!.
kan je ook ruiken dan.
succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Test eerst zelf of de koppeling niet te strak staat afgesteld .
Dit kun je zien of er nog speling zit in het pedaal door met de hand het pedaal naar boven te duwen .
Zit er nog een stukje vrije slag in dan kan het nog .
Zoniet dan kun je de koppeling bij het blok een beetje terugdraaien .
Zit meestal aan een armpje aan het blok .
En dat regelt de vrije slag van de koppeling .
En dan testen of het euvel is verholpen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jouw verhaal zo 'beluister' dan denk ik gelijk aan een verkeerd bediende versnellingsbak. Terwijl jij denkt dat je in z'n één weg kan rijden vermoed ik dat hij in zijn drie geschakeld staat. Dan kom je niet snel weg waarbij je met een slippende koppeling gaat optrekken. Ter controle kun je kijken of zich dit probleem zich ook in z'n achteruit voordoet. Is dit niet het geval dan mag je redelijkerwijs aannemen dat de bediening van je versnellingen defect is. Dan schakelt je versnellingsbak zoals gezegd niet meer in zijn éérste versnelling maar wordt in plaats hiervan de derde versnelling geschakeld. Met vriendelijke groet, TX.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als voorbeeld heb ik een link toegevoegd v.w.b. de bediening. Dit is dan van Citroen maar geeft wel een beeld hoe de versnellingen worden geschakeld middels assen en vorken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enigste antwoord dat richting het probleem wijst. + Overigens hoeft het niet perse een defect te zijn, een verkeerd afgestelde pook of een uitgesleten koppeling in de schakelstang kan het zelfde probleem veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer met mijn antwoord een invalshoek weer te geven waar je m.i. met een onderzoek gaat beginnen. Of dat nou slijtage, defect of een verkeerde afstelling is??? Dat weet je niet op voorhand.
Versleten koppeling !! zeker weten !!testen doe je zo: zet je auto in 2de vitesse, trek de handrem op , geef gas , ontkoppel en als je auto dan niet meteen stilvalt is je koppeling versleten , vraag maar na bij de garagist, ( kan ook zijn dat je koppeling nog niet helemaal versleten is en ze gewoon wat moet bijgespannen worden, maar lang zal het toch niet meer duren dan).