Ik heb met de handrem gereden 30km lang en kan er misschien iets kapot zijn aan de rem-blokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
28.3K

Antwoorden (5)

Doet ie het nog? De handrem?
Als hij echt strak stond, kwam je niet van zijn plaats.
Als hij de hele weg heeft gesleept zal je dat wel hebben geroken.
Of stond hij zo dat hij net het lichtje liet branden maar niet echt remt?
Dan zal er niks mis zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar durf ik niet zomaar van uit te gaan.
Aan de remblokken zal niets mankeren.
De remschoenen misschien wel.
Heb je schijfremmen achter dan heb je aparte schoenen die als handrem fungeren als die versleten zijn zal de handrem minder werken maar voor de gewone rem heeft dat geen gevolgen.
Heb je trommelremmen achter dan kan het zijn dat je remschoenen verbrand zijn dat kun je alleen na laten kijken door een garage.
Als ze echt verbrand zijn zou je dat (zeker na 30 km) wel geroken of gezien moeten hebben)

Toegevoegd na 16 uur:
Afhankelijk van het type want er zijn ook types waar de schijfremmen ook fungeren als handrem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij remschijven werken dezelfde remblokjes bij de handrem en bedrijfsrem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn; afhankelijk van het type had ik er bij moeten zetten.
Maar welke auto's hebben tegenwoordig dan nog schijven achter en geen aparte trommelrem(metjes) t.b.v. de handrem ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm tja Mazda he ;-)
Maar pak een pak bijv. een Astra uit '91 en er zit een trommelrem aan de schijf.
Veel lichtere auto's hebben sinds ABS ook goed functioneert op trommelremmen weer trommelremmen achter.
Mijn laatste auto's hebben allemaal aparte trommelhandremmen en pas de laatste is zwaarder dan 1600 kg.
Maar zoals ik al schreef ik had direct erbij moeten zetten afhankelijk van het type.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En aangezien de handrem ook de noodrem is lijkt het me toch verstandig om ook die te laten controleren, hoe krijg je anders het voertuig stil als de bedrijfsrem een keer weigert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn; Helemaal juist goed opgemerkt.
Ik ben wel benieuwd wie dat ooit is overkomen ?
Ikzelf heb na 3 miljoen km's nog nooit zelfs de helft van het tegenwoordig verplicht gescheiden remsysteem hoeven missen door mechanisch falen. En ken ook niemand die dat ooit overkomen is.
Daarintegen door een menselijke fout bij de werkplaats wel dat de handrem niet werkte. (kabels vergeten vast te maken) PS. mooie T1 trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gelukkig maar 1 keer. Baas was eind 70er jaren vergeten de remcilinder die lek waren te laten vervangen, bomen werden toen ontzettend dik, overig verkeer was er toen heel weinig. Deze T1 is een orginele kronenburg opbouw eind 50er jaren.
Een handrem kan veel hebben. belangrijkste indicator is of de auto flink stonk toen je uitstapte.
Bij de volgende rit de ramen openzetten en rustig wegrijden. Luister of je de achterremmen hoort aanlopen, dit zou met een paar korte remmingen weg moeten zijn. Controleer vervolgens bij stilstand of je de handrem simpel weer kunt aantrekken, laat dan e koppeling opkomen en kijk of de handrem je auto nog steeds vertraagd, dit moet nog steeds het geval zijn.
Als je beide testjes hebt gedaan en er zijn geen gebreken dan mag je ervanuit gaan dat je enkel de levensduur van je remblokken hebt verkort door de handrem erop te houden.
In andere gevallen zou ik de auto even laten bekijken, controle is binnen het half uur gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de remblokken kunnen verglaasd zijn, dit betekent dat door de wrijvingswarmte de toplaag van de remblokjes zo glad zijn geworden dat het net glas is en geen enkele remwerking meer heeft.

Even laten controleren in een garage lijkt mij wel net zo verstandig, doe je het niet heb je kans dat bij een noodstop de auto aan de achterzijde uitbreekt en niet onder controle te krijgen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na 30 km op de handrem gereden te hebben is een visuele controle van de remvoering/blokjes noodzakelijk.
Door oververhitting kunnen niet alleen de voeringen verglazen doordat het bindmiddel naar de oppervlakte komt maar ook de lijm van de voering kan los laten met alle gevolgen van dien.^lr