Wie weet hoe het precies zit met rijden met een aanhanger zonder e rijbewijs?

en dan bedoel ik is het van belang wat voor auto je hebt of wat voor aanhanger en wat het gewicht is van beide samen of apart

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Voor onderstaande heb je BE nodig.

Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg.

En voor dit rijbewijs B

Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

Je mag dus met rijbewijs B een aanhanger of caravan trekken die gelijk of minder weegt dan 750 kilo en totaal mag het geheel (auto en aanhanger) niet meer wegen dan 3500 kilo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het maakt niet uit wat voor auto of vrachtauto je hebt. Als je geen E hebt, mag er niks achter je auto of vrachtauto aanhobbelen. Heel simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet waar Italklaas... een klein bakje mag je wel achter je wagen trekken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk Deva, foutje van mijn kant. Alleen ben ik meer de persoon van begin er niet aan en haal eerst een bijbehorend rijbewijs. Of ik nu een aanhanger van 740 of 900 kg achter me auto heb, daar voel je niks van. Als je met de 1 niet kan rijden, kun je het ook niet met de ander. Haal gewoon je E en je kunt verantwoord met alles de weg op. Dat gerotzooi voor die paar rot centen, dat zit mij nooit lekker.
als je een B rijbewijs hebt mag je een personenauto besturen met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er geldt een heleboel voor het beantwoorden van deze vraag.
Ten eerste: De aanhangwagen moet getrokken mogen worden volgens het kenteken bewijs van de auto (maximaal aanhanger gewicht geremd en ongeremd staan daar genoemd).
En wat betreft de kant van het rijbewijs.
Met een B rijbewijs mag je in iedergeval een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht (is dus maximale lading plus aanhanger samen) van minder dan 750 kg trekken.
Het gewicht van het trekkende voertuig maakt dan niet uit mits je dat voertuig met je B rijbewijs mag besturen.

Daarnaast mag je elke aanhanger trekken waarbij het maximum gewicht (eigen gewicht aanhanger plus maximale lading gewicht) KLEINER is als het ledig gewicht (volgens kenteken bewijs) van de trekkende auto en daarnaast het maximun trein gewicht (gewicht auto maximaal geladen en aanhanger maximaal geladen) minder blijft als 3500 kg.

Wat voorbeelden: Rijden met een 2800 kg zware SUV met een laadvermogen van 699 kg mag je rijden met een B rijbewijs. Je mag er slechts een aanhanger van maximaal 750 kg achter hangen. Massa is nu meer dan 3500 kg maar aanhanger lichter als 750 kg.

Rijden met een 1800 kg zware trekauto met een laadvermogen van 600 kg. Totaal 2400 kg dus...de massa van de aanhanger plus maximale lading mag nu 1100 kg zijn, want je moet onder de 3500 kg blijven..

Rijden met een 1500 kg zware auto met 600 kg laadvermogen.

Nu mag je maximaal 1400 kg trekken indien dat volgens het kenteken bewijs is toegestaan.

Een auto van 1100 kg laadvermogen 600 kg..
Met deze wagen mag je maximaal 1100kg trekken, hier geldt dat de aanhanger maximaal het ledig gewicht mag zijn van de auto, het totaal treingewicht blijft nu dus ruim onder de 3500 kg.

Heb je wel een BE dan mag je gewoon trekken tot het maximum dat in het kenmtekenbewijs vemeld staat (wagen van 3500 kg maximaal met aanhanger van 4000 kg maximaal kan dan, 7500 totaal dus.)