Is een auto met een 6 cilinder motor veel duurder dan een 4 cilinder motor kwa verbruik/onderhouds kosten?

Ik wil graag een auto kopen met een 6 cilinder in lijn, vooral om het mooie brul geluid. Alleen is deze auto kwa onderhoud veel duurder dan een 4 cilinder? Is er meer onderhoud te verwachten? En hoe zit het met het verbruik? Is dat veel hoger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
20.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die hier roept dat een 6-cilinder niet meer verbruikt dan een 4-cilinder mag zich eens goed achter de oren krabben. Een en ander is uiteraard afhankelijk van het gewicht wat de motor moet meezeulen. Maar ook daar ligt het aan de verhoudingen in de overbrenging of dit meetelt. Maar over het algemeen is een 6-cilinder duurder in verbruik dan een 4-cilinder.

Antwoorden (7)

Ik rij zelf in een 3 liter 6 cylinder en om te beginnen is het brandstof gebruik veel hoger. Ik rij van pomp naar pomp.
Een dure hobby dus. Wat betreft het onderhoud is het lastig één lijn te trekken, je hebt vele merken en type motoren. Je hebt meer slijtende onderdelen, de motoren zijn zelf ook duurder dan 4-cylindertjes, ja, ik zou zeggen dat *als* er wat gerepareerd moet worden dat meer geld kost.
escape
12 jaar geleden
Ik rij met een E30 BMW 325i (6cilinder) opzich rijdt het niet bizat duur,het ligt ook aan je rechtervoet ;-)
Onderdelen zijn er in overvloed als je de juiste connecties hebt (mits je dus ook een E30 zou gaan rijden of een ander type "oude" BMW)

Ik haal op de snelweg zo rond de 1:12 alleen stads rijd een 6cilinder erg duur.

Wat voor auto heb je in gedachten ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rijd een BMW 328i e46 van 2000, dit is een 2,8L 6 Cylinder. Het is niet persee duurder je kan ook een 2L Turbo hebben deze zal bijna net zoveel verbruiken. Het ligt heel erg aan het type motorblok en Inhoud (cc). Ook je rijstijl speelt een grote rol in het verbruik. Over het algemeen gaat een grotere motor(cc) wel langer mee dan een kleine motor(cc). Voordeel bij een grotere motor is wel dat je veel koppel voor handen hebt en niet elke keer het gaspedaal ver in hoeft te drukken om al lekker vooruit te gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk dit filmpje even, m3 vs prius.. de m3 is zuiniger dan een prius omdat de m3 veel koppel heeft en niet veel toeren hoeft te maken terwijl de prius veel meer toeren moet maken om een beetje bij te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rij nu mijn eerste 6-cilinder. Het is een alfa 166 2.5 V6 24v. Qua verbruik is het wel een duurdere auto. Ik rij ongeveer 1 op 8. Maar dan rij ik veel kortere stukken. Op de autobaan haal ik met gemak 1 op 11.
Wat onderhoud betreft zal het niet zo heel veel schelen. Meer bougies en wat meer olie tijdens onderhoud. Maar verder zijn de onderdelen vaak hetzelfde. Je moet wel bedenken dat een 6-cilinder zwaarder is dus je zal meer wegenbelasting moeten betalen en ook meer verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een motor met 6 cilinders zal doorgaans een hogere prestatie leveren ( kracht en koppel). dit vermogen komt uiteindelijk uit de brandstof, echter als een 4 cilinder te weinig koppel levert voor het trekken van zware aanhangers etc kan het gerust zo zijn dat een 6 cilinder onder gelijke omstandigheden minder brandstof verbruikt.
vaak is de levensduur van een 6 cilinder langer zodat de onderhoudskosten op lange termijn voordeliger kunnen uitvallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op geen enkele manier stellen dat een 6 cilinder duurder of goedkoper is dan een 4 of 5 cilinder.
Het verbruik hangt namelijk af van hoe je het vermogen benut. Zoals jij aangeeft gaat het om het "brulgeluid" dus zul je onnodig gasgeven dan zal het verbruik verschil tussen 4,5,6 of zelfs 8 in het niet vallen bij het verbruik wat jijzelf genereert door je rijstijl.
Ga je hard rijden met een 4 cilinder zal je verbruik meer stijgen dan van een 6 cilinder.
Normaal gesproken past een motor bij een auto met een bepaald gewicht een grote zware auto met een 4 cilinder zal meer verbruiken dan dezelfde met een 6 cilinder.

Onderhoud ontloopt elkaar niet veel er gaan wat meer bougies in en wat meer olie maar de slijtage zal weer minder zijn door het lagere toerental.
Ikzelf rijd een 5 cilinder auto weegt 1700 kg. leeg en het verbruik ligt rond de 1:18 (Diesel) de auto heeft nu 260000 km gereden zonder buitensporig onderhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd leuk z'n goed onderbouwde min. :-)
Hoe meer cilinders en hoe groter de motorinhoud des te hoger het verbruik.
Het verschil tussen een 4 cilinder en een 6 cilinder zal ongeveer 20% meer brandstof verbruik zijn.

Hoe harder je hem laat brommen, des te meer gaan de brandstofkosten omhoog.

Wat betreft het onderhoud zijn de kosten ook iets hoger.

Maar daar tegenover heb je voor die extra centen wel extra plezier!

Ik rij een 2.4 20V 5 cilinder 170pk en daar haal ik 1:13,8 (cruisecontrol) mee op de snelweg, binnen de bebouwde kom word het al snel 1:7 omdat ik het roffeltje onder de motorkap graag mag horen

Ik denk dat je over het algemeen op jaarbasis 20% duurder uit ben met onderhoud en brandstofkosten tov een 4 cilinder.

Maar laat je al die cilinders regelmatig even uit hun dak gaan, dan lopen de kosten merkbaar op, daar kom je snel genoeg achter.

Maar waar een gemiddelde 4 cilinder het onderste uit de kan moet halen om bij te blijven, redt je met een 6 cilinder met 2 vingers in de neus.

Dus voor die extra fun, moet je wat stuivers voor over hebben.