Als je de winterbanden weer monteert, is het dan belangrijk dat elk wiel op dezelfde plaats komt als het vorig jaar?

Dit in verband met het uitlijnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het belangrijkste is dat je op de aangedreven as (meestal de voorwielen) banden hebt liggen met het meeste profiel, als er op de band geen draairichting van toepassing is is het zelfs aan te raden om de wielen kruislings te wisselen.

Band links achter naar rechtsvoor;
band rechtsvoor naar rechtsachter;
band rechtsachter naar linksvoor;
band linksvoor naar linksachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker Jol, dat is erg belangrijk. Je ziet ook vaak dat mensen er met krijt op schrijven, of het wiel links of rechts en voor of achter moet worden gemonteerd. Ze hebben er zelfs een grappigs voor uitgevonden: gekleurde dopjes voor op het wiel, zodat je aan de kleur van het dopje kan zien waar de band moet komen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwa uitlijning maakt het niet uit!

Het is alleen wel aan teraden om de banden op de zelfde plek terug te monteren. Sowiso al omdat sommige banden een draairichting hebben. Maar vooral door de slijtage, aangezien de banden van de voor en achter as ongelijk afslijten (meestal de aangedreven as harder) en dit een negatief weg gedrag kan geven.