Ik heb een VW Golf V met 205/55 16". Nu wil ik winterbanden en adviseert men mij om 195/65 15" te nemen vanwege de kosten.

Is dit verstandig of is het beter om gewoon voor de 16" te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Dit is een verstandig advies. Uiteindelijk gaat het om de wielomtrek. Die moet hetzelfde blijven zodat je niet in de winter andere kilometers maakt dan in de zomer. Als je uiteraard denkt dat het niet oogt die 15" wielen dan moet je 16" pakken, maar dan ben ook flink meer geld kwijt.
Mij lijkt het een goede firma die jou dit heeft geadviseerd. Ze hadden je ook gewoon een poot uit kunnen rukken door gewoon jouw standaard maten aan te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het godsonmogelijk om zonder nieuwe velgen op 'n 16 inch velg 15" banden te monteren
Neem dus aan dat je de velgen erbij koopt dan maakt het i/d winter niet zoveel uit en denk ik ook dat als de 15" banden en velgen goedkoper zijn : je beter daarvoor kan kiezen ! Wel geeft je km.teller volgens mij teveel snelheid aan vanwege de kleinere omtrek v/het wiel maar daar moet je dan rekening mee houden.
Bij gladheid helpt een wat lagere bandenspanning ook om betere grip te genereren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 is is beter dan 16 inch in de winter, de rij-eigenschappen van een 15 inch velg zijn beter dan die van een 16 inch velg. en dat is waar het omdraait in de winter, goede grip. dus kleine velgen met smalle en hoge banden voor een goede rolweerstand. Het is een goed advies van de garage, daarbij kosten 15inch velgen+banden niet veel mits het stalen velgen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om naar 195 breedte te gaan voor een winterband. De afrol omtrek van beide genoemde banden is gelijk dus ook hier is het advies goed. Uiteraard moet je dan wel 15"velgen met de juiste ET waarde, steek en naafgat kopen. Met 15"velgen zal de auto wat comfortabeler worden omdat er meer rubber tussen velg en wegdek zit.