Wat is het risico wanneer ik met zomerbanden naar een bestemming in Duitsland rijd? Tot wanneer geldt zogenaamd de winterbandenplicht?

Kan ik zomaar worden aangehouden in Duitsland, omdat ik zomerbanden onder mijn auto heb, of moet je perse een ongeluk maken om te worden bekeurd op je winterbanden?
Tot wanneer geldt deze zogenaamde winterbandenplicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je het risico nemen ? Ook in Nederland zijn winterbanden vele malen veiliger.
Ook goede 4 seizoenenbanden voldoen goed en zijn niet duurder dan normale banden.

Antwoorden (4)

Sinds vorig jaar is het verplicht bij sneeuw, ijs en andere gladheid. Dus als het droog is niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie tijdens winterse omstandigheden wordt betrapt op het rijden met zomerbanden wordt beboet met € 40. Als men bij een ongeluk op het niet gebruiken van winterbanden tijdens winterse omstandigheden wordt betrapt krijgt men een boete van € 80. Dit geldt ook als de auto niet meer kan rijden vanwege de gladheid en een file veroorzaakt op de autobahn. Voor Duitse bestuurders heeft een en ander bovendien ook invloed op de punten voor het puntenrijbewijs.

dit gaat in per 29-11-2011{morgen dus}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De puntentelling is ook voor de buitenlandse bestuurders van toepassing. Indien men het maximum aan punten heeft overschreden mag men als buitenlandse bestuurder geen motorvoertuig meer besturen.
Het risico wat je loopt is dat je zonder winterbanden mede aansprakelijk word gesteld bij een aanrijding, zelfs al heb je geen schuld!
Hinder je het verkeer omdat je niet mee kunt komen of jezelf vastrijdt in de sneeuw dan kun je een boete krijgen.
De regels voor winter banden duren tot eind maart.

Als je gewone banden onder je auto hebt en er is geen aanleiding toe, dan wordt je ook niet aangehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winterbandenplicht in Duitsland is niet aan een datum gekoppeld. Bij winterse omstandigheden moet de auto daaraan zijn aangepast. Risico is een boete en mogelijk aansprakelijkheid bij een aanrijding.