Is het strafbaar om medeweggebruikers te seinen ivm een naderende radar-flitscontrole?

Zo ja, heeft er ooit iemand persoonlijk een boete voor gehad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

Ja, dit jaar zijn hier nog op de N285 vier mensen voor bekeurd.

" Tijdens deze actie werden vier automobilisten op de bon geslingerd die tegenliggers waarschuwden voor de politiecontrole door met hun lichten te seinen"

Toegevoegd na 6 minuten:
Lét wel. Het waarschuwen van het feit dat er een snelheidscontrole is, is NIET verplicht (denk maar aan radiozenders die dit dagelijks via de radio doen). Het direct belemmeren van een snelheidscontrole wel.

Het beboeten van het "seinen" is dan ook, omdat er geen groot licht hiervoor mag worden gebruikt.

De boete die je krijgt opgelegd:

R419 Euro 60,00
signalen geven in andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan.

(gevonden op een site, geen idee of het bedrag correct is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat is idd strafbaar. je mag als aotomobilist geen waarschuwing geven aan tegemoet komend verkeer (lichtsignaal).

wat wel gebeurt is het doorbellen van flitsers, dan volgt er een flitsbericht via de radio, of een update via je navigatiesysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nijmegen heeft zich het volgende voorgedaan, een tweetal jaar geleden. Politie stond vanuit een personenauto te flitsen, een jongeman posteerde zich daar een 50 meter voor, om de automobilisten met te handbewegingen te waarschuwen voor de flitser. De man heeft een proces verbaal gekregen wegens het hinderen van het uitvoeren van het werk van de agent. Maar hij liet het voorkomen, en de rechter oordeelde dat de man de agent feitelijk aan het helpen was. Immers het doel van de politie is om snelheidsovertredingen te voorkomen, en dat was het doel van de jongeman ook.
Dus hij kwam ermee weg.

Als je hetzelfde doet door met lichtsignalen tegemoetkomende auto's te waarschuwen, zou het wel eens anders kunnen aflopen, omdat feitelijk het signaal niet eenduidig aangeeft dat men langzamer moet rijden, het kan vanalles betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. U zou de opsporingstaak van de politie hinderen.