Deze vraag is niet met ja of met nee te beantwoorden.

Of het strafbaar is is mede afhankelijk van hoe ernstig het glas van de koplampunit beschadigd is.

Zit er in het glas enkel een breuk en wordt de verspreiding van het licht niet verstoord wordt er meestal niet voor bekeurd (is wel mogelijk, auto voldoet niet meer aan type goedkeuring), wel volgt er een waarschuwing.

Zijn er stukjes uit het glas volgt een bekeuring, is het glas dusdanig beschadigt dat het licht verblindend is voor andere weggebruikers kan zelfs het kenteken in beslag worden genomen tot de auto gerepareerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, omdat het licht dan niet verstraalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is dat geen probleem. Ik ga er dan van uit dat je bedoelt een barst in het glas. Uiteindelijk wordt het voor jezelf een probleem, omdat er vocht in de lamp komt en dat beperkt de levensduur.
Als het glas open is, wordt het een ander verhaal. Dan kun je namelijk bij een aanrijding iemand lelijk verwonden. Dat mag dus weer niet.