Slijt een automatische versnellingsbak sneller dan een handgeschakelde versnellingsbak?

Vraag lijkt mij duidelijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Antwoorden (4)

Nee hoor, eerder andersom! Een automaat scakelt altijd gecontroleerd. Van 'tanden poetsen' is daarom geen sprake...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een handmatige versnellingsbak is de slijtage, vooral van de koppeling, nogal afhankelijk van het gedrag van de rijder.
Bij een automaat is dat minder, hoewel die ook meer slijt bij hard optrekken.

Wel zal een reparatie aan een automaat duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien van bovenstaande argumenten: een automatische versnellingsbak is complexer dan een handgeschakelde, en bevat meer onderdelen die zouden kunnen slijten.
Een automaat heeft geen 'gevoel', een automobilist zou kunnen aanvoelen dat 'de bak aan het slijten is' en voorzichtiger kunnen gaan schakelen waardoor hij een reparatie nog jaren kan uitstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet mogelijk hierop een algemeen antwoord te geven. Er zijn namelijk meerdere soorten automatische versnellingsbakken. Waarschijnlijk bedoel je de meer klassieke hydraulische automaat, maar inmiddels zijn daar ook electronisch geregelde versies bijgekomen, die je soms ook zelf kunt schakelen (bv met flippers aan het stuur of met een sequentiele pook). Beide versies hebben nog enige nadelen taz van verbruik omdat een koppelomvormer wordt gebruikt. Daarover later meer. Verder zijn er automatische bakken met 2 koppelingen, de zogenaamde 'dual clutch gearboxes'. Daarmee is een veel beter verbruik mogelijk. Tot slot is er nog de CVT, de continu variabele transmissie. Deze laatste kennen we nog allemaal uit de Dafjes van Van Doorne, maar het principe is natuurlijk wel verder ontwikkeld. Al deze bakken werken (gedeeltelijk) anders en het is dus moeilijk om een algemene uitspraak te doen.
Om toch iets algemeens te zeggen over je eigenlijke vraag het volgende: Iedere automatische bak heeft een regelmechanisme dat voor jou de taak om te schakelen overneemt. Moderne regelingen zijn zo hoogwaardig dat daarmee de eigenlijke versnellingsbak altijd op een gecontroleerde manier wordt belast. Dat is natuurlijk niet altijd het geval bij een handgeschakelde bak, waar de bestuurder bepaald hoe wordt geschakeld. En dan kun je natuurlijk meer fout doen.
Tot slot nog iets over slijtage bij de klassieke automaten, die je waarschijnlijk bedoelde. Deze hebben een koppelomvormer die de functie van de koppeling bij een handbak overneemt. Het principe is makkelijk te begrijpen met de volgende analogie: Als je een venilator aanzet en daartegenover een andere ventilator zet die niet is aangesloten en je vervolgens de as van deze ventilator vasthoudt dan zal hij niet draaien. Als je de as dan loslaat zal deze mee gaan draaien totdat hij uiteindelijk bijna dezelfde snelheid bereikt als die van de eerste ventilator. Ik heb daarvoor een leuk plaatje gekopieerd (zie 2e link). De koppelomvormer werkt in pricipe hetzelfde maar dan met olie in plaats van lucht. De koppelomvormer heeft wel wat verliezen, maar functioneert verder prima. In het geval van een lekkage kan het oliepijl in de koppelomvormer echter te laag worden waardoor extra slijtage kan optreden. Het is dus wel slim om in het geval de versnellingsbak nat van de olie is of wanneer er druppels olie op straat liggen zo snel mogelijk hier naar (te laten) kijken.
Hopelijk kun je hier iets mee.