Waarom verbruikt een verlaagde auto meer brandstof?

Bij het leasen is het volgens de leasemaatschappij niet mogelijk de auto te verlagen, omdat deze meer zou verbruiken. In mijn ogen is de auto gestroomlijnder, en kan dus op dezelfde motor makkelijker snelheid maken, dus minder verbruiken. Graag uitleg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3K

Antwoorden (3)

als je een auto verlaagd zonder het model aan te passen zal hij inderdaad meer gaan gebruiken.
de stroomlijning is namelijk aangepast aan de hoogte van de auto.
als de auto lager word is er onder minder ruimte voor de lucht om onder de auto door te stromen.
dit betekent dat de lucht die normaal onder de auto door gaat nu een andere weg om de auto heen moet vinden.
bij auto's die normaal al laag zijn word dit door de stroomlijning afgevoerd, maar bij jouw auto is dit niet zo en moet het langs de auto worden geperst wat resulteert in meer weerstand en dus een hoger brandstof verbruik.

ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk wil een lease maatschappij de auto's origineel houden i.v.m. inruil. Tevens wordt er meestal sneller gereden met een sportief ogende (verlaagde) auto.
Sportieve rijstijl betekent hoger brandstof verbruik en meer slijtage aan o.a. banden en remmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou gedachte lijn is goed echter kom je tot een verkeerde conclusie door een factor weg te laten.

Door de stroming over de auto heen ontstaat er een bepaalde druk die de auto op het wegdek drukt.

Door een bepaalde hoeveelheid lucht onder de auto door te laten stromen wordt de druk van boven lichtelijk gecompenseerd zodat er een balans ontstaat en er een bepaald brandstof verbrui uit voort komt.

Ga je de luchtstroom onder de auto verlagen wordt de druk van de auto op het wegdek groter en ontstaat er een hogere wrijving, door de hogere wrijving zal het brandstofverbruik en de bandenslijtage toenemen, enkel de stabiliteit en de wegligging worden verbeterd.