ik wil een auto aan schaffen maar hij is van 1987, volgendjaar worden de auto geen oldtimer meer maar kan het zijn dat hij een jaar eerder is gemaakt?

want ik wil de auto aleen kopen als ik hem als oldtimer kan krijgen en vrienden zeiden dat er een mogenlijk is dat de auto een jaar eerder is gemaakt en de auto is geimporteerd uit amerika

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Het kan best zijn dat de auto een jaar eerder is gemaakt maar dat is niet relevant.

De leeftijd begint te tellen op het moment dat hij zijn eerste kenteken krijgt. Vanaf die datum begint hij te slijten. Die datum telt in het economische verkeer, dus ook voor de belasting.

De auto kan wel twee jaar eerder zijn gemaakt en al die tijd bij de fabrikant op de parkeerplaats hebben gestaan omdat er nog geen koper was.
Edraket
12 jaar geleden
Het ziet ernaar uit dat de belastingvrijstelling voor oldtimers voorlopig nog niet van de baan is (zie bron). Het gaat bij de vaststelling van de ouderdom van de auto om de datum waarop de auto voor het eerst op kenteken is gezet, ondanks dat hij wel eerder gebouwd kan zijn.