Hoe komt het dat de benzinemeter (digitaal, met blokjes) van mijn auto zo ongelijkmatig aangeeft? - zie toelichting -

De benzinemeter heeft 6 blokjes. Met het eerste blokje kan ik altijd ruim 100 km rijden en per blokje neemt het daarna geleidelijk af. Het laatste blokje probeer ik maar niet ;-)
Ik ben benieuwd of hier een reden/oorzaak voor is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (2)

Dat komt door de vorm van de benzinetank. Onderaan is de tank smaller, waardoor het niveau van de benzine bij gelijk verbruik sneller daalt.

Er wordt ook wel beweerd dat het met opzet gedaan wordt, om de automobilist het idee te geven dat de auto zuiniger is dan in werkelijkheid het geval is. Vlak na het tanken kun je lang rijden zonder dat dat zichtbaar is aan de meter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Hoe simpel kan het zijn... maar blijkbaar kunnen ze niet simpelweg de 'maatstrepen' even aanpassen?
Of doen ze dat bij de duurdere modellen wel...?
Met het "eerste blokje" kan je meer kilometers maken, omdat er meesteal na het tanken ook brandstof in de vulpijp zit. Pas als dat verbruikt i, ga je aan de tank zelf beginnen.